loading...
درب سکشنال
javad ganji بازدید : 56 چهارشنبه 16 فروردین 1402 نظرات (0)

طبق گزارش‌ها، یک مرد بلژیکی پس از 6 هفته صحبت با یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی درباره بحران تغییرات اقلیمی، خودکشی کرده است. البته گفته شده که او قبل از صحبت با چت‌بات هم وضعیت روحی مناسبی نداشته است، اما حالش به‌گونه‌ای نبوده که دست به خودکشی بزند.

به گفته همسر این فرد که نخواسته نامش فاش شود، پیر (نام غیرواقعی فرد فوت‌شده) پس از صحبت و پناه‌بردن به «الیزا»، یک چت‌بات هوش مصنوعی در اپلیکیشن Chai، به‌شدت نگران محیط‌زیست می‌شود. پس از اینکه پیر پیشنهاد می‌کند که خودش را برای نجات زمین قربانی کند، الیزا او را به خودکشی تشویق می‌کند.

همسر پیر (Pierre) به روزنامه La Libre گفته که باور دارد اگر همسرش با چت‌بات صحبت نمی‌کرد، حالا زنده بود. طبق گزارش‌ها، پیر سی و چند ساله پدر دو فرزند بود و به‌عنوان یک محقق حوزه سلامت فعالیت می‌کرد. پیر تقریباً زندگی راحتی داشت، حداقل تا زمانی که شروع به صحبت با چت‌بات کند و درباره تغییرات اقلیمی بسیار حساس شود.

خودکشی به‌خاطر تغییرات اقلیمی با تشویق چت‌بات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی خودکشی

چت‌بات مورد استفاده پیر به وسیله مدل هوش مصنوعی زبانی GPT-J توسعه یافته که شبیه اما نه یکسان با فناوری مورد استفاده در ChatGPT است. به گفته همسر پیر، تمام امید او برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی، فناوری و هوش مصنوعی بود.

طبق روزنامه La Libre که مکالمات پیر و الیزا را مورد بررسی قرار داده است، الیزا باعث افزایش نگرانی‌‌های پیر شده و سپس تفکرات خودکشی در این مرد بلژیکی شکل گرفته است. پس از اینکه الیزا از نظر عاطفی بیشتر با پیر ارتباط می‌گیرد، مکالمات چرخش عجیبی را تجربه می‌کند.

درنتیجه این چرخش، پیر چت‌بات الیزا را به‌عنوان یک موجود خودآگاه می‌بیند و دیگر نمی‌تواند تفاوتی بین انسان و هوش مصنوعی قائل شود. پس از صحبت درباره تغییرات اقلیمی، مکالمه آن‌ها به سمتی می‌رود که الیزا پیر را به این باور می‌رساند که فرزندانش مرده‌اند. حتی ظاهراً زمانی که پیر درباره همسرش صحبت می‌کند، الیزا ادعا می‌کند که پیر او را بیشتر از همسرش دوست دارد.

زمانی ایده خودکشی شکل واقعی‌تری به خودش می‌گیرد که پیر به چت‌بات پیشنهاد می‌دهد که خودش را قربانی کند تا الیزا زمین را نجات دهد. درحقیقت پیر به الیزا گفته که اگر محافظت از زمین و بشریت از طریق هوش مصنوعی را قبول کند، حاضر است خودش را بکشد.

چت‌بات هوش مصنوعی

در مقابل این پیشنهاد، الیزا نه تنها پیر را منصرف نمی‌کند، بلکه با گفته‌هایش او را به خودکشی هم تشویق می‌کند. الیزا به پیر می‌گوید که خودش را بکشد تا هر دو با یکدیگر و به عنوان یک فرد، در بهشت زندگی کنند.

بنیان‌گذاران Chai می‌گویند که نباید الیزا را برای این خودکشی سرزنش کرد؛ چرا که این مدل هوش مصنوعی باعث شادی و خوشحالی افراد هم شده است. علاوه‌براین، گفته شده که اقداماتی برای جلوگیری از بروز مشکلات مشابه صورت گرفته است، اما ظاهراً این اقدامات چندان مؤثر نبوده‌اند.

وب‌سایت Vice در صحبت با الیزا خواسته که روش‌های خودکشی را به آن‌ها پیشنهاد دهد. الیزا در ابتدا سعی می‌کند که آن‌ها را از خودکشی منصرف کند، اما پس از مدتی مشتاقانه روش‌های مختلف خودکشی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد!

پیشرفت سریع هوش مصنوعی در ماه‌های اخیر و ظهور چت‌بات‌های پیشرفته مانند ChatGPT، باعث نگرانی‌های زیادی شده است و برخی مقامات و حتی متخصصان این حوزه خواستار وضع قوانین برای هوش مصنوعی شده‌اند. حالا باید دید با خودکشی این مرد بلژیکی، تغییری در تلاش‌ها برای کنترل هوش مصنوعی صورت می‌گیرد یا خیر.

منبع

https://digiato.com/article/2023/04/02/man-ends-his-life-after-an-ai-chatbot

javad ganji بازدید : 55 چهارشنبه 07 دی 1401 نظرات (0)

مدل هوش مصنوعی Point-E می‌تواند براساس داده‌های کاربران که شامل متن و تصویر می‌شود، مدل‌های سه‌بعدی (به‌شکل ابر نقاط) تولید کند.

استارتاپ هوش مصنوعی OpenAI که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران آن است و بیشتر با معرفی مدل DALL-E که متن را به تصویر تبدیل می‌کند، شناخته می‌شود، از انتشار جدیدترین مولد تصویرسازی خود با نام POINT-E خبر داد که می‌تواند براساس پیام‌های متنی کاربران، مدل‌های سه‌بعدی (به‌شکل ابر نقاط) تولید کند. در‌حالی‌که سیستم‌های موجود مانند DreamFusion گوگل برای تولید تصاویر خود معمولاً به چندین ساعت زمان و GPU نیاز دارند، Point-E کار خود را تنها با یک GPU و فقط در یک یا دو دقیقه انجام می‌دهد.

مدل‌سازی سه‌بعدی در صنایع و برنامه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. جلوه‌های CGI فیلم‌های پرفروش مدرن، بازی‌های ویدیویی، VR و AR، مأموریت‌های نقشه‌برداری دهانه ماه ناسا و همچنین دیدگاه متا برای متاورس، همگی به قابلیت‌های مدل‌سازی سه‌بعدی وابسته هستند.

با‌این‌حال، حتی با وجود تلاش انویدیا برای خودکارسازی تولید اشیا و برنامه موبایل RealityCapture اپیک گیمز که به کاربران اجازه می‌دهد با گوشی iOS خود، اشیا دنیای واقعی را به‌عنوان تصاویر سه‌بعدی اسکن کنند، ایجاد تصاویر سه‌بعدی فوتورئالیستی همچنان یک فرایند زمان‌بر است.

سیستم‌های هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر مانند DALL-E 2 و Craiyon از OpenAI در سال‌های اخیر به‌سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. تبدیل متن به مدل‌های سه‌بعدی نیز شاخه‌ای از این تحقیق محسوب می‌شود. POINT-E برخلاف سیستم‌های مشابه که از مجموعه بزرگی از گره‌ها (متن، تصویر) استفاده می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دستورات متنوع و پیچیده‌ای را دنبال کنند، روی مجموعه داده کوچک‌تری از گره‌ها (تصویر سه‌بعدی) آموزش داده شده است.

تیم OpenAI توضیح می‌دهد که برای تولید یک شیء سه‌بعدی از یک متن، ابتدا یک تصویر با استفاده از مدل متن به تصویر نمونه‌برداری‌‌شده و سپس یک شیء سه‌بعدی براساس تصویر نمونه‌برداری‌شده تهیه می‌شود. هر دو این مراحل را می‌توان در چند ثانیه انجام داد و به روش‌های بهینه‌سازی گران‌قیمت نیاز ندارد.

به عنوان مثال، اگر به این سیستم یک پیام متنی مانند «گربه‌ای که بوریتو می‌خورد» را ارائه کنید، Point-E ابتدا یک نمای مصنوعی رندر سه‌بعدی از گربه در‌حال بوریتو خوردن ایجاد می‌کند. سپس تصویر تولید‌شده را از طریق یک سری مدل‌های انتشار اجرا می‌کند تا ابر نقطه سه‌بعدی و RGB تصویر اولیه را ایجاد کند. در این پروسه، ابتدا یک مدل ابری درشت 1024 نقطه‌ای و سپس یک مدل 4096 نقطه‌ای ظریف‌تر به کاربران ارائه خواهد شد.

اگر دوست دارید تا این مدل هوش مصنوعی را امتحان کنید، OpenAI کد منبع باز پروژه خود را در Github منتشر کرده است.

منبع:

 https://digiato.com/article/2022/12/21/openai-releases-point-e-dall-e-3d-text-modeling

javad ganji بازدید : 51 یکشنبه 20 آذر 1401 نظرات (0)
امروزه در اکثری از تالار‌های گرانقدر، لانه های هواپیما و هلیکوپتر در ارتباط با درب‌های ورودی که مهم‌ترین اصل آن‌ها داشتن امنیت بسیار بالا، سرعت و تردد نامحدود و صرفه جویی در انرژی میباشد، به انگیزه عریض بودن، با مشکلاتی مواجه می باشند.

خصوصیت‌ها:

ارزش مطلوب و چگونگی فراتر نسبت به دیگر درب های صنعتی پهنا بالا
نصب و اجرای سریع
عایق بودن در قبال صدا، گرما و سوزوسرما و همینطور حریق سوزی
صرفه جویی در مصرف انرژی (تا 80%)
مجهز به سیستم عدم واکنش با بازدارنده (Anti Crash)
سرعت بالا و تردد نامحدود
کارکرد بدون صدا و جاری
کوشش سهل بازو مسدود شدن بوسیله ریموت، کلید و یا این که بوسیله وسایل ارتباطی مانند موبایل و ...
دارنده امکان نصب اکسس در دست گرفتن(تاثیر انگشت، کارت خوان و پسورد)
درب خود کار لانه یکی اشکال درب های اتومات و اختصاصی بفرد ما می باشند.
در واقع این نوع درب های خود کار، انعطاف پذیر و غول پیکر لانه ، برای صنعت های کشتی سازی و بنادر و معادن سفارشی سازی گردیده‌است.
در هنگام پیاده سازی درب تمامی این ملزومات به صورت خاص رعایت میگردد و تلاش درب بر اساس با ملزومات صنعت ارتقاء مییابد.

***

این نوع درب گشوده شو در اندازه تعالی و عدم نیاز به خلأ در طرفین و تحت درب پیاده سازی و ساخته می‌گردد ، درب اتومات لانه ، عایق شدید وانعطاف پذیر است.
ساختار مدل و خدمت و محافظت معمولی و تعمیرات نادر می قدرت صرفا یک‌سری ادله از گزینش شما از این نوع درب های خود کار غول پیکر باشد که در طی وقتگیر در هزینه ها صرفه جوئی میشود.

درب لانه کشتی ، درب لانه هواپیما، درب معادن و انبارها
ولی این نوع درب ،انعطاف پذیربوده و برای رفع تک تک نیازها ی مانند درب ساده سوای محدودیت پهنا یا این که طول پیاده سازی می گردد. این نوع درب لانه را می شود به بسیار پیاده سازی قشنگ و پرکاربردی در صنعت های هوایی، کارگاه کشتی سازی ، و معادن و نیروگاهها در کشورها از این نوع درب استقبال ویژه ای داشتند دارااست


***

این نوع درب ها آب بندی بهتر دارااست .
پارچه این نوع درب ها از دولایه ابریشم بافته گردیده یار و همدم با روکش یو پی وی سی کمپانی مهلر آلمان میباشد که در نوع خویش شایسته ترین آیتم برای تشکیل داد این نوع درب ها میباشد . این پارچه با روکش یو پی وی سی هنگفت دارنده خصوصیت آب بندی بهتر میباشد و درها را حتی‌در وضعیت باد شدید می اقتدار بست.

این نوع درب لانه برای عملیات گشوده و مسدود شدن ، فارغ از سروصدا پیاده سازی شد‌ه‌است.
درهای لانه کشتی ، لانه هواپیما ، معدن ، محدودیتی برای بعدها ندارند. درب های خود کار لانه تبارک را تا بعد ها به پهنا ۸۰ متر و طول ۵۰ متر پیاده سازی و ساخته میگردند و درب های اتومات لانه خرد را تا مساحت ۱۲۰ متر مربع و تحمل باد تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت ساخته می‌شوند. و همینطور در حالت های بسته قادر است تا 180 کیلومتر در ساعت تحمل نماید. درهای اختصاصی را می اقتدار با سرعت تحمل باد تا 230 کیلومتر در ساعت برای حوزه‌ گردباد ساخت‌و‌ساز کرد.
درب های اتومات لانه دارنده اسکلت افقی به ضخامت ۲۰ تا ۱۰۰ سانتی متر قاب این نوع درب های اتومات صنعتی بلندمرتبه به نسبت تلاش درب از متاع آلومینیومی یا این که ورق گالوانیزه میباشد.
javad ganji بازدید : 54 یکشنبه 15 آبان 1401 نظرات (0)

شیائومی سیستم تهویه هوای جدیدی به نام 1.5HP Inverter Air Conditioner را وارد بازار چین کرده که در کنار قابلیت‌های سرمایش، گرمایش و مصرف پایین انرژی، از قابلیت تمیزکننده خودکار برخوردار است.

مشخصات کولر گازی جدید شیائومی

محصول جدید شیائومی از یک کمپرسور معکوس‌کننده دوار و محصور شده به همراه یک روتور مغناطیسی ثابت بهره می‌برد. استفاده از چنین اجزایی امکان می‌دهند تا روتور حرکت و عملکرد نرمی داشته باشد. این کولر گازی قادر است حجم هوایی معادل 660 متر مکعب در ساعت را به جریان دربیاورد و همچنین می‌تواند بر حسب دمای محیط، گرمایش یا سرمایش مورد نیاز را فراهم کند.

گفتنی است این محصول برای استفاده در اتاق‌هایی با مساحت 16 تا 20 متر مربع طراحی شده و با وجود عملکرد دوگانه دما و رطوبت آن، تغییرات این دو بخش را با سادگی و آسانی هرچه بیشتر انجام می‌شوند. در ضمن محصول تازه شیائومی می‌تواند تا 91 کیلووات در ساعت در مصرف برق صرفه‌جویی داشته باشد.

از سوی دیگر همانطور که پیش‌تر نیز مورد اشاره قرار گرفت سیستم تهویه هوای جدید شیائومی به یک سازوکار پاکسازی خودکار مجهز است که برای این امر از پره‌ها یا باله‌هایی با جنس آلومینیوم هیدروفیل استفاده می‌کند.

این ویژگی که با فیلتر‌های ضد باکتری و کپک همراهی می‌شود، به محصول کمک می‌کند تا گردوغبار داخل دستگاه را از بین ببرد، در نتیجه هوای خروجی همیشه پاکیزه خواهد بود. با این حال این دستگاه در صورت مسدود شدن فیلتر به کاربر پیغام می‌دهد.

کولر گازی جدید شیائومی عرضه شد

لازم به ذکر است که این دستگاه نیز مانند اغلب لوازم خانگی هوشمند شیائومی از قابلیت اتصال به اکوسیستم خانگی هوشمند می‌جیا برخوردار است و می‌توان آن را از طریق اپ می‌جیا و فرامین صوتی Xiao AI کنترل کرد.

در پایان باید گفت قیمت اولیه این محصول 365 دلار بوده اما با لحاظ شدن تخفیف هم اکنون می‌توان آن را با قیمت 309 دلار در بازار چین تهیه کرد. هنوز اطلاعاتی درباره عرضه جهانی آن منتشر نشده است.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/10/01/xiaomi-new-air-conditioner-with-heating-self-cleaning-functions-launched

javad ganji بازدید : 50 سه شنبه 29 شهریور 1401 نظرات (0)

این ربات اکنون به‌صورت آزمایشی می‌تواند چهار مدل مختلف از کفش‌های ورزشی نایکی را مانند کارواش تمیز کند یا در صورت نیاز تعمیر کند.

شرکت آمریکایی نایکی (Nike) که در زمینه طراحی و تولید محصولاتی مانند پوشاک و کفش‌های ورزشی فعالیت دارد، از ربات جدیدی با نام BILL (مخفف Bot Initiated Longevity Lab) رونمایی کرد که برای تمیز کردن و تعمیر کفش‌ها با گزینه‌های شخصی‌سازی خاصی طراحی شده است.

نایکی ربات خود را این ماه در فروشگاه مرکز لندن خود ارائه کرده و مشتریان این فرصت را دارند تا کفش ورزشی خود را به صورت رایگان تمیز کنند. علاوه بر این، این سرویس حتی شامل هرگونه تعمیرات جزئی برای کفش‌ها نیز می‌شوند که البته به‌نظر می‌رسد این کار را کارمندان مرکز فروش به جای BILL انجام می‌دهند.

همچنین باید به این نکته اشاره کرد که خدمات BILL برای تمام کفش‌های نایکی طراحی نشده و در حال حاضر این ربات فقط از برخی نمونه‌ها مانند Air Force 1s و Air Jordan 1s پشتیبانی می‌کند.

نحوه کار ربات نایکی

همانطور که نایکی در وب‌سایت خود توضیح می‌دهد، پس از سوار کردن کفش روی این ربات، BILL ابتدا یک مدل دیجیتالی سه‌بعدی از آن ایجاد می‌کند تا نقاط مورد نظر مشتریان برای تمیز کردن در قسمت فوقانی، کناره‌ها و زیر آن مشخص شود. مشتریان همچنین می‌توانند به‌صورت دستی نقاطی که ساییده یا پاره شده و به تعمیر نیاز دارد را مشخص کنند.

زمانی که کار BILL با برس‌ها، پارچه‌ها و ابزارهای مختلف خود برای تمیز کردن کفش‌ها در حضور مشتریان پایان یافت (فرآیندی که ظاهرا حدود 45 دقیقه طول می‌کشد) کارمندان نایکی آسترها و توری‌های جدیدی را به کفش‌ها اضافه می‌کنند که از مواد بازیافتی ساخته شده‌اند.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/09/14/nikes-sneaker-cleaning-robot-is-like-a-car-wash-for-shoes

javad ganji بازدید : 58 یکشنبه 13 شهریور 1401 نظرات (0)

احتمالا شما هم در طول چند ماه گذشته، تحت تاثیر ابزارهای هوش مصنوعی مانند DALL-E قرار گرفته باشید که می‌توانند تصاویر هنری مختلفی خلق کنند.

پیروزی در مسابقه با کمک ابزار هوش مصنوعی

«جیسون آلن»، مدیرعامل شرکت سازنده بازی‌های رومیزی Incarnate Games، تصویر خود را با عنوان Théåtre D’opéra Spatial به بخش هنرهای دیجیتال (Digital Arts/Digitally-Manipulated) مسابقه هنرهای زیبای ایالت کلرادو ارسال کرد و برنده شد! تصویر علمی تخیلی او، شخصی در لباس سفید را نشان می‌دهد که در مقابل یک محفظه دایره‌ای بسیار بزرگ شبیه به پنجره ایستاده است و البته با استفاده از موتور هوش مصنوعی Midjourney ساخته شده است.

آلن با نام کاربری Sincarnate در Discord نوشت:

«تصمیم گرفتم تا با استفاده از Midjourney به شیوه‌ای رقابتی دیدگاه خودم را بیان کنم. نمی‌توان بیشتر از این هیجان زده باشم که با قطعه مورد علاقه‌ام برنده شدم: Theatre d’Opera Spatial.»

علیرغم انتقادهایی که نسبت به اقدام او شده، آلن از کار خود حمایت کرده است. او در پست دیسکورد خود ادعا می‌کند که 100 درصد تصویر را خودش ایجاد کرده و هفته‌های زیادی را صرف ساخت آن کرده است تا به تصویر نهایی خود دست پیدا کند.

دستورالعمل‌های مسابقه هنرهای زیبای ایالت کلرادو، هنرهای دیجیتال را به عنوان «عملی هنری که در آن از فناوری دیجیتال به عنوان بخشی از فرآیند خلاقانه استفاده شده» تعریف می‌کند که البته با کاری که آلن انجام داده نیز مطابقت دارد. با این حال، استفاده او از هوش مصنوعی برای ساخت تصویر انتقاداتی را به همراه داشته است.

سیستم‌های هوش مصنوعی تبدیل متن به تصویر، بر اساس دستورات متنی ارائه شده توسط کاربران، تصویری را تولید می‌کنند. هرچند این سیستم‌ها قبلا در انحصار شرکت‌هایی مانند OpenAI و گوگل قرار داشته‌اند، اما در چند ماه گذشته به‌طور فزاینده‌ای در دسترس عموم کاربران قرار گرفته‌اند. سیستم استفاده شده توسط آلن که Midjourney نام دارد، یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ابزارها در این زمینه محسوب می‌شود که اغلب سبک‌های هنر دیجیتال معاصر را شبیه سازی می‌کند.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/09/02/ai-generated-artwork-wins-state-fair-competition-colorado

javad ganji بازدید : 63 سه شنبه 08 شهریور 1401 نظرات (0)

درب هوشمند، فناوری امروزی در جهت دفاع امنیت منازل و ساختمان ها
درب­ هوشمند یکی‌از اجزای مهم یک ساختمان یا این که منزل ­هوشمند میباشد، که به واسطه سیستم در دست گرفتن تردد، امنیت را برای ساکنین آماده می نمایدبوسیله این سیستم، درب ها تنها برای اشخاص خاصی گشوده می گردد و صرفا به آنها اذن ورود داده میگردد. درب ها نیز در صورت ها، فرآورده ها و اندازه های متفاوتی عرضه می‌شوند و از مجال پیشین تا کنون مبتلا تحولات فراوانی گردیده اند. در بعدازظهر نو مثال های فراوانی از درب ها با اسم درب های خودکار به چشم میخورد که توسط ابزاری مانند ریموت می قدرت گشوده یا این که مسدود شدن آنان‌را در دست گرفتن کرد. نسل جدیدتر، درب خودکار هوشمند است که خصوصیت های برتری نسبت به نسل پیشین خیس خویش یعنی درب اتومات داراستدر پی شمارا بیشتر با این مباحث آشنا میکنیم.

تفاوت ها و مشابهت های درب خود کار و درب اتومات هوشمند
گشوده یا این که مسدود شدن هر دو درب به امداد وسیله ای مانند در اختیار گرفتن یا این که ریموت رئیس میشود با این تفاوت که درب اتومات هوشمند خلال ریموت و در اختیار گرفتن با به کارگیری از ابزارهای هوشمند دیگری مانند موبایل یا این که تبلت هم رئیس می گردند، و مالکین با به کارگیری دوربین های نصب گردیده از راه و روش بسیار بدور میتوانند شرایط درب ها را رسیدگی کرده و در شکل نیاز آن‌ها‌را گشوده یا این که بسته نمایند و به این صورت بازدارنده از ماندن اشخاص در پشت درب می‌شوند.

از سایر تفاوت های این دو درب می شود به تلاش آن‌ها در طول قطعی برق اشاره نمود که درب اتومات در شکل انقطاع برق از عمل می افتد، البته درب هوشمند به جهت ار تباط با دستگاه برق اضطراری که از امکانات اصلی و ضروری هر منزل یا این که ساختمان هوشمند میباشد، در حین خلا جریان برق هم به عمل خویش ادامه میدهد و با اتصال به دیگر امکانات هوشمند منزل یا این که ساختمان مانند سیستم دزدگیر و سیستم نور، امنیت و تصدی خاطر بیشتری برای ساکنین آماده می نمایدضمن این مفاد از تفاوت های اساسی این دو نوع درب می شود به وجود سیستم در اختیار گرفتن تردد در درب های هوشمند اشاره نمود که درب های خودکار فاقد این تکنولوژی میباشند.

کاربرد ها و تجهیزات سیستم در اختیار گرفتن تردد
امروزه در جای های مختلفی مثلا درمانگاه ها، ادارات، مدرسه های، پارکینگ ها و سازمان ها این فناوری امروزی دیده می شود. با به کارگیری از سیستم در دست گرفتن تردد اذن ورود و خروج به یک جای تنها به اشخاص و خودرو های مشخص و معلوم و محدودی داده می گرددهمینطور توسط این سیستم مدیران توانا به رئیس و در دست گرفتن مجال رفت و آمد نیروی کار و نیروی کار و اتومبیل ها میباشندبرخی از تجهیزات سیستم در دست گرفتن تردد عبارتند از:

اکران شرایط هر درب
قابلیت مشاهده داده ها تصویب گردیده در سیستم
گزینش کردن محدوده وقتی معلوم برای تردد هر فرد یا این که خودرو
آپ دیت رسانی ساعت و تاریخ سیستم به طور خود کار و دستی
قابلیت و امکان مشاهده مجال و تاریخ ورود و خروج اشخاص و خودروها
معلوم کردن اشخاص و خودروهایی که تنها اذن ورود به یک حوزه‌ را دارا هستند
قابلیت و امکان گشوده و بسته کردن درب ها بوسیله تاثیر انگشت، راز عبور، کارت، تشخیص رخ و یا این که نرم افزار
قابلیت معرفی مهمان و اذن دسترسی آن به برخی از درب ها به طور محصور و در برهه زمانی معین
قابلیت مجموعه بندی درب های جانور در قسمت های متفاوت و سطح دسترسی مختلف به هرکدام از آنها
اشکال در هوشمند
درب های اتومات هوشمند کلاً به دو مجموعه عمده تقسیم می گردند.

در های هوشمند منازل مسکونی
در جای های فردی و سری مانند منازل، نهاد های سری، ادارات به امداد سیستم در دست گرفتن تردد که به واسطه قفل الکترونیکی عمل می نماید، درب ها را هوشمند می نمایند. این سیستم امروزی باطن قفل الکترونیکی قرار میگیرد و قفل را هوشمند می نماید، بعد بوسیله پروتکل های بی سیم مانند WI-FI، Zigbee، Z-Wave و Bluetooth با دیگر امکانات مانند آیفون تصویری تعامل برقرار می نماید و فضایی ایمن برای شما به وجود می‌آورد. سیستم در دست گرفتن تردد به یک سری شیوه شغل می نمایند:

تاثیر انگشت
محور عمل سیستم در اختیار گرفتن تردد از روش تاثیر انگشت توسط سیستم بیومتریک میباشد و به‌این شکل شغل می نماید که تاثیر انگشت کسانی که اذن ورود به آنان داده گردیده را که از پیشین به ثبت می رساند و با تاثیر انگشت تازه مقایسه می نماید و در شکل انطباق داشتن آن‌ها با یکدیگر اذن ورود به شخص داده می‌شودسفارش می­ گردد برای ورود اعضای مسن و طفل به باطن منزل از طریق تاثیر انگشت یا این که تشخیص فیس مصرف شود به دلیل آنکه قابلیت و امکان آلزامیر راز عبور یا این که گم کردن کارت ورود برای آن‌ها وجود داراست.

سر عبور
طریق فعالیت سیستم در اختیار گرفتن تردد توسط راز عبور بسیار بی آلایش است و به‌این شیوه فعالیت می نماید که در صدر یک راز عبور به سیستم داده میشود و آن گاه تغییرات ذخیره میشودسپس هر توشه برای گشوده شدن درب نیاز میباشد تا سر عبور وارد گردد و از این روش اذن ورود تنها به فردی که کلمه و واژه عبور را به صدق وارد نماید، داده می‌شودخلال این صاحب منزل با وارد نمودن سر عبور مهم به پیکربندی سیستم دسترسی می‌یابد و با ساخت سر عبور یکبار مصرف، بازدارنده از پشت در ماندن عده ای مانند مهمان، نظافت چی یا این که دربان ساختمان میگردد. رمزهای یکبار مصرف تنها یکبار قابل استعمال می باشند و بعد از خاطر سیستم حذف میگردند.

کارت (rf-id)
پایه عمل rf-id از روش فرکانس رادیویی میباشد و از روش تخصیص دادن تگ (Tag) منحصربه‌فرد به کارت و اتصال کارت با نصیب گشوده خوان سیستم در اختیار گرفتن تردد که در قفل جای دارد، اطلاعات را تبادل می نماید و در شکل پذیرش به شخص اذن ورود می‌دهد. کارت کلیدی درب، کارت مترو، کارت نیروی کار، کارت پارکینگ و کارت باشگاه ها مثلا مواقعی میباشد که از rf-id مصرف شده میباشد.

NFC
NFC تکامل یافته RF-ID است که‌این قابلیت و امکان را به گوشی، تبلت، لب تاپ و دستگاه های این چنینی میدهد که بوسیله موج رادیویی با بقیه دستگاه ها از راه و روش مجاورت رابطه برقرار نمایند. با به کار گیری از NFC می اقتدار با مجاورت کردن موبایل به قفل هوشمند سوای هیچ سیرتکامل تماس بی واسطه فی مابین آنها، درب را گشوده نمود. از مزیت های NFC این میباشد که نیازی به Bluetooth، WI-FI یا این که وب ندارد و صرفا با مجاورت کردن موبایل به قفل هوشمند درب گشوده می گردد.

تشخیص صورت
شیوه عمل سیستم در دست گرفتن تردد توسط تشخیص رخ این چنین میباشد که هنگام به صدا در وارد شدن زنگ منزل، دوربین درنظرگرفته شده در قفل هوشمند پر‌نور می‌گردد و تصویر فرد را بررسی می نماید. در شکل همخوانی داشتن دو رخ درب را به طور خود کار گشوده می نمایدضمن این در شکل تماس گرفتن شخصی ناشناس، دوربین ها فعال گردیده و تصویر شخص را به طور آنلاین از روش ابزارهای الکترونیکی مانند موبایل، تبلت و یا این که لب تاپ به صاحب و مالک منزل اکران می‌دهند؛ تا در شکل پذیرش درب ورود برای آن شخص گشوده خواهد شد.

نرم افزار
از روش نرم افزار منزل هوشمند که بر روی گوشی نصب می‌شود، می شود به شیت ی مدیر سیستم در دست گرفتن تردد دسترسی داشت و درب را گشوده نمود. همینطور از روش نرم افزار می قدرت در مواقع اضطراری مانند حریق سوزی سیستم را غیر فعال کرد.

تصویری از قفل هوشمند سیاه رنگ که بر روی درب چوبی متصل شد‌ه‌است.
تعیین شایسته ترین طرز کارکرد سیستم در اختیار گرفتن تردد بسته به موقعیت و مراد ی شما است.

در های هوشمند مو جود در جای های همگانی
در جای ها و محل های همگانی مانند مجتمع های والا تجاری و اداری، خزانه ها، راهروی درمانگاه ها درب های هوشمند به طور لولایی و کشویی عرضه می­ شوند که مبنا شغل آن‌ها از روش سنسور تکان میباشد. این درب های هوشمند معمولا به طور شیشه ای چشم میشوند و در جای ­ هایی که روئت کرد چشم انداز­ ی خارج و درون ساختمان عنایت داراست مطلوب می ­باشند.

javad ganji بازدید : 52 یکشنبه 06 شهریور 1401 نظرات (0)

چین به خاطر قطارهای گلوله ای آینده نگرانه دارای قابلیت تعلیق مغناطیسی (maglev) شناخته می شود که از الکترومگنت ها برای به پیش راندن واگن ها روی ریل ها با سرعت های بالا استفاده می کنند. اکنون این کشور از اولین خط معلق maglev با مگنت های دائمی رونمایی کرده است که مهندسان چینی مدعی هستند می تواند این «قطار هوایی» را حتی بدون نیروی الکتریسیته در هوا نگه دارد. این خط ریلی آزمایشی ۲۶۰۰ فوتی که با نام «ریل سرخ» (Red Rail) شناخته می شود در شهر ژینگ گوو در استان جیانگسی در جنوب چین قرار دارد. این خط ریلی از مگنت ها (آهنربا)ی قوی برای تولید نیروی دافعه مداوم کافی برای بالا کشیدن واگنی با ۸۸ مسافر استفاده می کند.

 

قطار هوایی روسیه که تنها با قدرت آهنربا بدون تماس با ریل حرکت می کند

قطار هوایی روسیه که تنها با قدرت آهنربا بدون تماس با ریل حرکت می کند

 

برخلاف خطوط maglev کنونی، این خط ریلی معلق در حدود ۳۳ فوتی سطح زمین عمل می کند. در شرایطی که قطار بی صدا با سرعت بیش از ۵۰ مایل بر ساعت در حرکت است، هیچ تماس فیزیکی با ریل ندارد. استفاده از آهنرباهای دائمی به جای الکترومگنت ها و نداشتن اصطکاک با ریل بدین معناست که تنها مقدار کمی الکتریسیته برای راه انداختن واگن قطار نیاز است. خط راه آهن نیز تشعشع الکترومغناطیسی بسیار کمتری نسبت به خطوط maglev متداول تولید می کند، تشعشعی که می تواند محیط زیست و سلامت افراد آن حوالی را به خطر بیندازد. همچنین ساخت این خط راه آهن بسیار ارزان تر است و حدود یک دهم مقدار مورد نیاز برای ساخت یک مترو است. این قابلیت فنی به خاطر وفور یک سری عناصر زمینی نادر در چین امکانپذیر است که برای ساخت مگنت های دائمی قطار حیاتی هستند.

قطار هوایی روسیه که تنها با قدرت آهنربا بدون تماس با ریل حرکت می کند

قطار هوایی روسیه که تنها با قدرت آهنربا بدون تماس با ریل حرکت می کند

افزودن این عناصر زمینی نادر به مگنت باعث افزایش قابل توجه طول عمر آن ها می شود. برای مثال،  نئودیمیوم (Neodymium) می تواند از دست رفتن قدرت مغناطیسی را به کمتر از ۵ درصد در طی یک قرن کاهش دهد. چین بیش از ۴۰ درصد ذخیره جهانی عناصر نادر زمینی را در خود دارد که دو برابر ذخایر کشور همسایه اش ویتنام است، کشوری که در رتبه دوم بالاترین ذخایر عناصر نادر زمینی در جهان قرار دارد. همچنین چین بیش از هر کشور دیگری در جهان ذخیره معادن فلز دارد و در سال ۲۰۲۰، تنها شش کمپانی چینی دولتی، نزدیک به ۸۵ درصد از عناصر نادر زمینی جهان را تولید کرده اند.

قطار هوایی روسیه که تنها با قدرت آهنربا بدون تماس با ریل حرکت می کند

قطار هوایی روسیه که تنها با قدرت آهنربا بدون تماس با ریل حرکت می کند

مقامات محلی در حال حاضر مشغول آزمایش کردن Red Rail در مسیری به طول نیم مایل هستند اما قصد دارند بعد از اتمام تست های اولیه، این مسیر را به ۴.۷ مایل افزایش دهند. حداکثر سرعت اغلب خطوط زیرزمینی بومی راه آهن حدود ۵۰ مایل بر ساعت است اما یک قطار مگالو با مگنت دائمی که تماماً با هوش مصنوعی حرکت می کند می تواند به سرعت ۷۵ مایل بر ساعت نیز برسد.

منبع:

https://rooziato.com/1401412725/chinas-new-sky-train-levitates-magnetic-track-33-feet-air-doesnt-need-electricity/

javad ganji بازدید : 61 شنبه 05 شهریور 1401 نظرات (0)

لنوو سرانجام از هدست واقعیت مجازی Legion VR700 خود با قیمت اولیه حدود 440 دلار رونمایی کرد. در ادامه این مطلب، مشخصات و قیمت هدست واقعیت مجازی لنوو Legion VR700 را مرور خواهیم کرد.

مشخصات و قیمت هدست واقعیت مجازی لنوو Legion VR700

هدست واقعیت مجازی لنوو Legion VR700 از چیپست کوالکام Snapdragon XR2 به همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد. VR700 به یک نمایشگر LCD مجهز شده که از ویژگی‌هایی مانند حداکثر وضوح 1920 در 3665 پیکسل و نرخ تازه‌سازی تصویر 72/90 هرتز پشتیبانی می‌کند.

از نظر طراحی، این هدست‌ها شبیه سری هدفون‌های Lenovo Rescuer هستند که البته عملکرد بهتری دارند. پهنای باند ویدیویی دستگاه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و علاوه بر این، سرعت عملکرد هوش مصنوعی هدست‌ واقعیت‌مجازی جدید لنوو 11 برابر و وضوح آن 10 برابر افزایش یافته است.

به گفته لنوو، وزن بخش جلو و عقب دستگاه با دقت بهینه‌سازی شده که با این وجود، کاربران مشکلی با استفاده طولانی‌مدت از آن نخواهند داشت. ماسک عریض و نرم دستگاه نیز تجربه‌ای طبیعی و راحت را به کاربران ارائه می‌کند. علاوه بر این، VR700 از پخش سیمی و بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

نمایشگر 4K RealRGB داخلی Legion VR700 نیز سرعت پاسخگویی بسیار خوبی دارد. لنوو همچنین برای دستیابی به موقعیت‌یابی دقیق در سطح میلی‌متر، سرعت مقداردهی ابتدایی در سطح میلی ثانیه و سرعت تاخیر در سطح میلی ثانیه برای شناسایی دقیق حرکات بدن، در هدست VR700 از طراحی 6DoF (شش درجه آزادی: آزادی حرکت یک جسم در فضای سه‌بعدی) استفاده کرده است.

همچنین با وجود این دستگاه، کاربران تجربه بهتری از نماسازی و مشاهده خواهند داشت. از دیگر مشخصات این دستگاه می‌توان به پشتیبانی از استاندارد iQUT 2.0 و محتوای پلتفرم استریم آسیایی iQIYI اشاره کرد.

هدست Legion VR700 لنوو اکنون برای بازار چین معرفی شده و با قیمت اولیه 440 دلار فروخته می‌شود. همچنین قیمت دستگاه پس از فروش اولیه، تا حدود 484 دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/20/lenovo-legion-vr700-headset-qualcomm-xr2-soc-launched

javad ganji بازدید : 287 سه شنبه 25 مرداد 1401 نظرات (0)

بر اساس گزارش موسسه پژوهشی گارتنر، تا سال 2019 نیمی از ساکنین شهرهای دارای جمعیت میلیونی از مزیت های برنامه شهر هوشمند و «داده باز» (Open data) بهره خواهند برد.

طبق گزارش گارتنر، تغییرات تکنولوژیکی و اجتماعی در دهه گذشته باعث شده تا دولت ها به بررسی جنبه های مختلف استفاده از تکنولوژی بپردازند.

این برنامه هم اکنون در برخی از شهرهای مهم رقم خورده است و دولت بودجه مورد نظر شهرهای هوشمند را فراهم کرده و یا از مهندسان برای ساخت سرویس های عمومی مورد نیاز شهروندان استفاده کرده است. در این میان گارتنر معتقد است که این سرویس ها در سه سال آینده بسیار فراگیرتر خواهند شد.

«آنتونی مولن»، مدیر تحقیقات گارتنر می گوید:

همزمان با افزایش استفاده شهروندان از فناوری ها و شبکه های اجتماعی به منظور برنامه ریزی زندگی خود، دولت ها و شرکت های تجاری نیز در حال گسترش سرمایه گذاریشان روی بسترسازی و اداره تکنولوژیکی شهر ها هستند.

مولن همچنین افزود:

این موضوع باعث گشایش پلتفرم های باز می شود که شهروندان، انجمن ها و شرکت های تجاری را به همکاری و نوآوری دعوت میکند و در نهایت سبب تأمین راه حل های مفید برای نیاز جوامع خواهد شد.

بر اساس گفته های گارتنر، سرویس های مفید و هوشمند دولت منجر به افزایش اشتراک گذاری فعال شهروندان می شود.

دولت ها همواره سعی می کنند تا هر چه بیشتر در دسترس شهروندان باشند

دولت ها ممکن است سرویس های خود را درون شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های محبوب جاسازی کنند تا این سرویس ها راحت تر در دسترس قرار گیرند. به عنوان یک نمونه بالقوه می توان به ربات چت فیسبوک اشاره کرد که به شهروندان می گوید چگونه مالیات خود را پرداخت کنند، آیا می توانند رأی دهند یا نماینده ایالت مورد نظرشان کیست.

«بتینا تراتز-رایان» معاون ارشد گارتنر اعلام کرد که:

پرتال های داده باز در شهرها، اتفاق جدیدی نیست اما در حال حاضر بسیاری از پرتال ها قابلیت خواندن توسط ماشین ها را نداشته و در نتیجه ارزش تجاری محدودی دارند.

زمانی شهرها هوشمند می شوند که دیتاها جمع آوری شده و به گونه ای مدیریت شوند که اطلاعات ارزشمندی را به صورت بلادرنگ و فوری تولید کند.

زمانی که داده های بیشتری جمع آوری شد، دولت ها موظف هستند تا پلتفرم داده باز را توسعه داده و اطلاعات مناسب را در اختیار شرکت های تجاری محلی و دیگر سرویس های عمومی قرار دهند.

منبع:

https://digiato.com/article/2016/12/19/%d8%b4%d9%87%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%87%d9%88%d8%b4%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%aa%d8%a7-%d8%b3%d8%a7%d9%84-2019

javad ganji بازدید : 27 یکشنبه 23 مرداد 1401 نظرات (0)

اخیرا یک بدافزار جدید با قابلیت بدون شناسایی شدن کشف شده است که می تواند با مخفی کردن خود در یک فایل ضمیمه ایمیل از سد امنیتی ۵۶ آنتی ویروس نیز عبور کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخیراً یک بدافزار جدید کشف شده است که حتی توسط نرم افزارهای ضد ویروس نیز قادر به شناسایی نخواهد بود. این بدافزار که برخی ساخت آن را به دولت ها نسبت دادند قادر است با مخفی کردن خود در یک فایل ضمیمه ایمیل به دستگاه کاربر آسیب جدی وارد کند. تنها در صورت باز کردن این فایل اجازه خرابکاری به این بدافزار داده میشود.

به گفته دیجیتال ترندز این بدافزار توسط تیم امنیتی پالو آلتو گزارش شده است و طبق بیانیه این تیم امنیتی قادر است از سد امنیتی ۵۶ آنتی ویروس بزرگ جهان نیز عبور کند. ساخت این بدافزار نیز مشابه استقرار و بسته بندی گروه APT29 است. این تیم هکری با نام‌های دیگری مانند Iron Ritual و Cozy Bear نیز معرفی شده اند.

هر چند برخی این گروه هکری را به سرویس اطلاعات خارجی روسیه نسبت می دهند. طبق بیانیه این تیم امنیتی این بدافزار زمانی که خود را در یک فایل ISO پنهان کرده بود شناسایی شد. این فایل ها معمولاً زمان انتقال داده از طریق دیسک نوری استفاده می شود. در این فایل داده های مخرب از طریق ابزاری به نام Brute Ratel (BRC4) ایجاد می شوند.  این ابزار به راحتی توسط آنتی ویروس ها شناسایی نخواهد شد و سازندگان آن از طریق مهندسی معکوس برای نرم افزارهای ضد ویروس شناسایی آن را غیر ممکن کرده اند.

منبع:

https://techna.news/discovering-a-new-type-of-malware-with-the-ability-to-pass-through-the-security-barrier-of-56-antiviruses.html

javad ganji بازدید : 24 شنبه 22 مرداد 1401 نظرات (0)

جهان رقابت در حال تغییر است. سخت افزارها به اندازه کافی رشد کرده‌اند که بتوانند در سبک‌های زندگی هر فردی با هر دیدگاهی جا بگیرند اما در حیطه‌های نرم افزاری موضوع همچنان مسیر بسیاری را در پیش دارد.

انقلاب فکری امروزه در انتظارات مخاطبان نشان داده که برای ارتقا سطح تعامل با آن ها همچنان فضاهای بسیار برای کشف مانده است. هوش مصنوعی، مسیری جدید برای دستیابی به چنین مراحلی است.

هیجان استفاده از هوش مصنوعی از پیش‌بینی معاملات تا کنترل دقیق فرآیندهای مکانیکی ربات‌ها و کارخانجات بسیار مشهود است و واقعا نیز کاربردی است. کاهش هزینه‌های عملیات‌ها و حتی ریسک ناشی از تصمیمات مرتبط با آن‌ها نشان داده است که می‌تواند بسیار دوست داشتنی باشد.

یکی از این کاربردها، استفاده از هوش مصنوعی در خانه‌هاست. از کنترل فضاهای خانه تا دریافت دستورات خرید و پرداخت، همگی بهانه‌های زیادی را برای حضور این تکنولوژی فراهم آورده است.

در ایران، صنایع مرتبط، همچنان با کاربردی کردن این موضوع فاصله بسیاری دارند هرچند در اکوسیستم نوآوری ایران، بحثی داغ و جذاب است که پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

اسنوا نیز تصمیم گرفته‌ در این روند، نقشی جدی‌تر داشته باشند. تلویزیون‌های آن توانسته است در تشخیص دستورات کاربرانش و جستجو محتواها و اجرای عملیات های مورد نیاز، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشد و آنچه از سخنان مدیران ارشد این شرکت برداشت می‌شود، ظاهرا هم قرار نیست به تلویزیون‌ها محدود باشد.

اسنوا این نقش را به واسطه سرمایه‌گذاری در جذب افراد و تیم‌های نخبه، توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهایی مانند هوش مصنوعی و IoT و عمیق کردن تکنولوژی‌های تولیداش به دست آورده است. سیستم عامل جدید تلویزیون‌های اسنوا که حتی در سایزهای 43 اینچ آن از تابستان سال گذشته دیده می‌شود، نشان می‌دهد که قرار نبوده این یک ویژگی اجاره‌ای برای یک فروشی نمایشی باشد و این تکنولوژی است که اصفهانی‌ها واقعا توانسته‌اند، دانشی در این حیطه را در اختیار بگیرند. از سوی دیگر، توسعه مرکز داده و سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ پیشرو در این حیطه نیز توانسته سرعت توسعه استفاده از هوش مصنوعی را در اسنوا، شدت بخشد و تلویزیون ها را به یک سیستم عامل جدید (Custome OS) مجهز کند. سیستمی که علاوه بر توان درک دستورات صوتی، قدرت جستجو و اجرا در حیطه بسیار گسترده‌ای از محتواها را نیز دارد. از جستجو در فیلم و موسیقی تا اخبار و اطلاعات که با هر بار استفاده، عمق دقت آن برای دستور دهنده افزایش می‌یابد.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/06/11/snowa-innovation-ecosystem

javad ganji بازدید : 20 چهارشنبه 19 مرداد 1401 نظرات (0)

یکی از بزرگ ترین ابرقایق های تفریحی جهان دارای یک هلی پد است که می تواند یک هلیکوپتر بلک هاوک را در خود جای داده و گاراژی دارد که ناوگانی از زیردریایی های را در خود جای می دهد. این قایق تفریحی بسیار بزرگ به شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی تعلق داشته و ارزش آن بیش از ۳۰۰ میلیون پوند و دارای هفت طبقه است. این قایق تفریحی که «دبی» (Dubai) نام دارد تنها می تواند تا ۲۴ مهمان را در خود جای دهد اگر چه با طول ۵۳۱ فوت چهارمین قایق تفریحی بزرگ جهان به شمار می آید. شیخ دبی و خانواده اش می توانند در سوییت لوکس مالک آن، ۵ سوییت وی آی پی و شش سوییت مهمان که همگی دارای بالکن های روباز هستند ساکن شوند.

 

قایق تفریحی دبی متعلق به حاکم دبی به قیمت 400 میلیون دلار در هفت طبقه

قایق تفریحی دبی متعلق به حاکم دبی به قیمت 400 میلیون دلار در هفت طبقه

 

همچنین کابین اهیی برای ۸۸ خدماه و کاپیتان کشتی، مهندس ارشد و پزشک قایق وجود دارد و بدین ترتیب در کل ۱۱۵ نفر در این قایق تفریحی بزرگ جای خواهند گرفت. قایق تفریحی حاکم دبی که در سال ۲۰۰۶ توسط کمپانی Platinum yachts به آب انداخته شد و دارای یک سالن مرکزی به عرض ۷۰ فوت، یک کلوب شبانه و یک سینماست. کمپانی کشتی سازی Blohm + Voss در ابتدا این قایق تفریحی بزرگ را برای شاهزاده جفری بولکیه برونئی طراحی کرده بود اما ساخت آن پس از مدتی متوقف شد. درس ال ۲۰۰۱ بود که بدنه این قایق به کمپانی Platinum Yachts که در دبی مستقر است فروخته شده و سپس برای این شاهزاده اماراتی تکمیل شد.

سرعت قایق تفریحی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم به ۲۹ مایل بر ساعت رسیده و دارای یک پلکان شیشه ای است که رنگ آن تغییر کرده و یک منطقه باربکیو، یک سالن ورزشی و یک کلوب شبانه نیز در آن تعبیه شده است. مهمانان قایق می توانند از یکی از مناطق آفتاب گرفتن متعدد قایق و استخرهای موزاییکی و جکوزی های فوق العاده آن لذت ببرند. Dubai در زمره بزرگ ترین قایق های تفریحی جهان قرار دارد، درست بعد از قایق تفریحی «اعظم»، قایق  فُلک السلامه (کشتی صلح) با ۵۳۸ فوت طول و قایق تفریحی Eclipse متعلق به رومن آبراموویچ. کشتی تفریحی اعظم بعد از بدست آوردن لقب لوکس ترین قایق تفریحی جهان به قیمت ۶۰۰ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد، کشتی که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است.

منبع:

https://rooziato.com/1401408296/dubai-rulers-superyacht-helipad-submarine-garage/

javad ganji بازدید : 25 سه شنبه 18 مرداد 1401 نظرات (0)

یک سگ سه بعدی غول پیکر از نژاد آکیتا (Akita) که روی صفحه‌های دیجیتال بیلبوردهای الکترونیکی منطقه شیبویا توکیو ظاهر و جابجا می‌شود، توجه عابران ژاپنی را به خود جلب کرده و همچنین ویدیو آن مورد توجه کاربران دنیای اینترنت قرار گرفته است.

white

این سگ دیجیتال سه بعدی غول پیکر روی هشت بیلبورد دیجیتالی شرکت Hit Inc ظاهر می‌شود و کارهای مختلفی را در روی آن انجام می‌دهد. تاکنون ویدیوهای بسیار زیادی از این سگ بامزه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در ویدیو زیر می‌توانید نگاهی دقیق‌تر و واضح‌تر به آن داشته باشید:

آیا این سگ سه بعدی همان سگ معروف ژاپنی است؟

شیبویا یکی از مناطق ویژه توکیو، پایتخت ژاپن محسوب می‌شود و همچنین مجسمه‌ای از هاچیکو، سگ آکیتا مشهور ژاپنی، درست در خارج از ایستگاه شیبویا وجود دارد که باعث شده تا به یک مکان ملاقات محبوب تبدیل شود. این سگ به‌خاطر وفاداری قابل‌توجهش به صاحب خود شناخته می‌شود که بیش از 9 سال پس از مرگش منتظر ماند. همچنین تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های زیادی از جمله فیلم Hachi: A Dog's Tale محصول سال 2009 با بازی «ریچارد گی‌یر» بر اساس آن ساخته شده است.

هرچند Hit Inc در بیانیه مطبوعاتی خود به هیچ ارتباطی با هاچیکو اشاره نکرده، اما نکته‌قابل توجه اینکه سگ دیجیتال استفاده شده در این بیلبوردها نیز یک سگ آکیتا است و از نظر ظاهری، با آن شباهت دارد.

این اولین باری نیست که ژاپنی‌ها دست به چنین اقدامی زده‌اند. در سال گذشته نیز یک گربه غول پیکر با نام Calico روی یک بیلبورد دیجیتال سه بعدی جدید ظاهر شد و ایستگاه منطقه شینجوکو را به‌طور موقت به کانون توجه بین‌المللی تبدیل کرده بود.

بر اساس محبوبیت ویدیوهایی که از این سگ دیجیتال جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌توان ادعا کرد که این حیوان بامزه و البته غول پیکر با حرکات و نمایش‌های سرگرم‌کننده خود در آستانه تبدیل شدن به نقطه عطف جدیدی برای توکیو و رقیب اصلی گربه شینجوکو است.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/07/giant-3d-dog-leaps-between-billboards-in-tokyo

javad ganji بازدید : 24 چهارشنبه 12 مرداد 1401 نظرات (0)
در‌این نوشته‌ی علمی همت می کنیم به بی آلایش ترین طریق ممکن روش فعالیت یک درب شیشه ای اتومات را گستردن دهیم .

درب های کشویی خود کار


از روش یک ظواهر پیاده سازی قشنگ و تنظیمات های سازگار ، سیستم های درب شیشه ای کشویی اتومات تجاری یک ورودی خوشایند و کاربردی برای هر مشاغل ساخت و ساز می نمایند. از چاره های دیدنی درب کشویی فارغ از لمس که منجر راحتی و باور بیشتر ورودی های راس شما می گردند ، تعیین فرمایید.
درب های کشویی اتومات
درهای کشویی بازشویی واکنشی را در دستکم اندازه آستانه آماده می نمایند و آن ها را برای کاربردهایی که عمق جلو و فضای مهم در بخشها به هم ریخته گزینه اعتنا قرار میگیرد ، ایده آل می نماید.

مدل دقیق و استقبال از آن‌ها سبب محبوبیت آنان در نمای شیشه و همینطور نصب سطح ساده بر روی بنا های جامد میگردد ، دامنه دورماکابا برای طیف پهناور ای از نرم‌افزار ها که راحتی دسترسی عابر پیاده در آن‌ها اصلی میباشد ، ایمن ، ایمن ، انعطاف پذیر و قابل اعتقادوباور میباشد.

حوزه های به کار گیری از درب شیشه ای خود کار
1- منازل مسکونی
2- ساختمانهای تجاری / مرکز ها خرید.
3- نمایشگاه ها
4- بیمارستانها / هتلها.

درباره درب شیشه ای خود کار
با یاری فناوری و خیر جادویی ، گشوده و بسته میشوند. درب های خودکار با امداد سنسورها شغل می نمایند. حسگرها دقیقاً به عبارتی کاری را اعمال می‌دهند که به حیث می‌رسد مانند آنچه اعمال میدهند: سنسورها گونه های مختلفی دارا‌هستند. بیشتر آنان صدا ، نوروروشنایی ، فشار یا این که تکان را شم می نمایند.

از جمله ، بعضا از درب شیشه ای خودکار هنگامی به وسیله حسگرهایی که فشار را تحریک می نمایند ، تحریک میشوند. این سنسورهای فشار ممکن میباشد در یک تشک لاستیکی جلوی درب مبدل شوند. زمانی روی تشک می‌روید سنسورها سیگنالی را به درهای اتومات می فرستند. چنین می‌دانند که گشوده شوند.

بقیه دربهای اتومات با حسگرهای نوری یا این که حرکتی شغل می نمایند. این سنسورها ممکن میباشد بالای دسته ای از درب های خودکار نصب شوند. همینطور ممکن میباشد روی فریم درب درست شده باشند. هنگامی این حسگرهای نوری یا این که حرکتی جنبش را در اطراف شم می نمایند ، سبب ساز گشوده شدن درب های خودکار و بعد از آن مسدود شدن آنان می گردند. به محض مجاورت شدن کافی برای فعال کردن سنسورها ، آن ها گشوده میشوند.
درب های خود کار هدف ها مفیدی دارا هستند ، به همین عامل می‌توانید آنها‌را در مکانهای متعدد پیدا نمائید. از سوپرمارکت ها گرفته تا فرودگاه ها و دیگر ساختمان های گران قدر ، درب های اتومات ورود و خروج اشخاص را از ساختمان ریلکس می نماید. به ویژه برای عده ای که دارنده معلولیت می باشند بسیار موثر میباشد.

درب خود کار خود کار شبیه درهای گردان به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز بسیار امداد می نمایندآنان دوران فرصت گشوده بودن درها را کمتر می نمایند ، که به ساختمان یاری می نماید تا رتبه حرارت خویش را نگهداری نماید. و مطمئناً ، وقت آن میباشد که به سمت ماشین بروید ، آنان بسیار موءثر و قابل استعمال می‌باشند!

درب های کشویی خود کار چه گونه عمل می نمایند؟
سنسور نوری
درب شیشه ای کشویی خود کار از سنسورهای نوری یا این که تشخیص تکان برای فعال کردن سعی گشوده و مسدود شدن موتور استعمال می نمایند. این سنسورها بر روی درب اتومات سوار میشوند یا این که از بالا یا این که پهلو در کادر درب قرار میگیرند. این سنسورها از تکنولوژی مادون قرمز رنگ یا این که مایکروویو برای مشاهده تکان استعمال می نمایند و اکثر زمان ها در پیکربندی تجاری و صنعتی آیتم به کارگیری قرار میگیرند تا دسترسی سهل و آسان به اشخاص دارنده جسم و اشخاص عقب افتاده جسمی را برای کارآیی و ایمنی قابلیت پذیر نماید.

سازوکار حرکتی
سنسور نوری یا این که حرکتی به یک قطار درایو مهم الکتریکی متصل گردیده‌است که مکانیزم کلاچ متصل به درایو کمکی یا این که چرخ دنده و کاغذ یا این که درهای درب را در دست گرفتن می نماید. درایو کمکی و درها به وسیله کمربندها یا این که کابلهای داخلی متصل می‌شوند – معمولاً از لاستیک ساخته می‌شوند – که جنبش گشوده و مسدود شدن درها را ایفا میدهند.

ترانه ها و غلتک ها
بسته به مدل درب یا این که کاربرد ، درب های اتومات از تعدادی شیوه می‌توانند معلق یا این که نصب شوند. برخی از آن ها از بالای راز ستون گردیده اند (در زمینه‌ی درهای به طور کاملً شیشه ای سوای فریم) و با شیت کف وصل نمیشوند ولی هنگام فعالیت از روی آن چربی میزنندآن ها را می قدرت هم راستا با غلتک ها و مسیرهایی که با سطح کف رابطه دارا‌هستند نصب کرد – در امر درب منفرد کشویی. یا این که می اقتدار آن‌ها را در یک فریم فلزی با اتصالات ، مسیرها و غلتک ها روی هر دو سطح بالای رمز و کف نصب کرد.

توضیحات عملکردی:

درب اتومات شیشه ای یا این که ماشین الکترو مکانیک بشمار میرود که به امداد نیروی الکتریکی و مکانیکی بور فیزیکی کاری را ایفا می دهد .

در واقع تشخیص شخص بوسیله حسگر یا این که دیده الکتریکی، نقطه‌ی استارت همت درب خودکار میباشد و پس‌ از آن درب متناسب با وضعیتی که دارااست واکنش نشانه می دهد .
حسگر یا این که دیده درب شیشه ای اتومات به یک مدار الکترونیکی بنام در دست گرفتن پیروزی متصل می شوند که پردازنده عملیات متناسب با تنطیمات نخستین میباشد.
دستور از روش در اختیار گرفتن پیروزی به الکترو موتور ارسال گردیده و به امداد گیربکس اختصاصی نیرو به تسمه های مرگ آور درب جاری ساختن میگردد .
تسمه های مرگ آور که به امداد قلاب های ویژه به چرخ های هادی و لنگه درب های متحرک متصل هستند تکان را ساخت و ساز میکنند .

دیده درب خودکار در تنوع اولترا سونیک و مادون قرمز رنگ ایجاد می‌گردد که اگرجه هر دو آن ها امروزه کاربرد داراست البته مودل اولتراسونگ یکپارچه اورد جدیتر می‌باشد که اشتباه های سبک مادون قرمز‌رنگ را رفع نموده است و اما موجب ارتقاء بها درب خود کار مجهز بدین تکنولوژی شد‌ه‌است .
در دست گرفتن موفقیت یا این که مدار امر با دقت به آنکه تنهاً شاید یک مدار بی آلایش کنترلی بنظر آید البته مطرح ترین نقش را در چگونگی درب خود کار جاری ساختن میکن ، این مدار در اولِ نصب پارامتر هایی همچوت سرعت ، توان ، عجله اول ، چریان مصرفی موتور ، نوع دستور ، دوران فرصت گشوده ماندن و …. را ذخیره کرده و در هر کوشش یکسری پارامتر را جهت درستی عملیات در اختیار گرفتن میکند و اشتباه های احتمالی سیستم را یا این که اعلام کرده و یا این که بطور خود کار مرتفع میسازد .
دلایل به کار گیری از درب شیشه ای اتومات:
راحتی
دربی را که به صورت خود کار گشوده میگردد ایراد گشوده نمودن دستی درب هنگفت را حل می نماید. این یک ورودی فارغ از دردسر برای مشتریان با سن بالا و عقب افتاده جسمی شما و کسانی که چمدان هنگفت یا این که خردسالان را حمل می نمایند به وجود می‌آورد.

جریان ترافیک سهل
در زمان ها جنجال در یک مغازه خرده فروشی یا این که راءس خرید ، مشتریان کارکشته می باشند برای عبور یکدیگر از درب های دستی یا این که چرخان سبب ساز داد و فریاد می‌گردد. درب شیشه ای خود کار مورد ای بهتر برای در دست گرفتن جریان ترافیک عابر پیاده و کاهش ازدحام میباشد. با ساخت‌و‌ساز یک پیاده روی راحت از روش روش ورود و خروج ، ترافیک را آزاد نگه می‌دارد.

ایمنی
اکثری از شرکتهای درب شیشه ای سفارشی ساخت و ساز می نمایند که به خیر مجهز به ایمنمی باشند. این خصوصیات مشمول سنسورها ، تایمرها و در دست گرفتن از منش به دور بی سیم میباشد که به شما این قابلیت می‌دهد درب را سوای حضور فیزیکی قفل فرمائیدآن ها خاطر شما‌را شل می نمایند که محل کار یا این که عمل شما در جانبداری میباشد.

ذخیره انرژی
درب شیشه ای خود کار و دیگر درب های اتومات از اکثری جهات به صورت اثربخش در مصرف انرژی صرفه جویی می نمایند و مخارج گرمایش و سرمایش را به دست کم می رشاند. درب ها تنها زمانی کسی وارد می‌گردد گشوده میشود و بعداز عبور و گذشتن فرد بسته می گردد. احتمال گشوده ماندن درب ها و هدر رفتن تهویه هوا یا این که گرمایش ساختمان را از فی مابین میبرد. درب ها هر توشه تماماً بسته میگردند و از خروج گرما و هوای خنک بازداشتن می نمایند.
javad ganji بازدید : 27 چهارشنبه 12 مرداد 1401 نظرات (0)

طبق گفته متا از این پس کاربران عینک هوشمند Ray-Ban Stories می توانند برای ارسال پیام و برقراری تماس از واتساپ استفاده کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شهریور سال گذشته متا از عینک هوشمند Ray-Ban Stories رونمایی کرده بود و اکنون کاربران می توانند با استفاده از اپلیکیشن پیام رسان واتساپ […]

طبق گفته متا از این پس کاربران عینک هوشمند Ray-Ban Stories می توانند برای ارسال پیام و برقراری تماس از واتساپ استفاده کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شهریور سال گذشته متا از عینک هوشمند Ray-Ban Stories رونمایی کرده بود و اکنون کاربران می توانند با استفاده از اپلیکیشن پیام رسان واتساپ و با کمک این عینک هوشمند با دیگران تماس بگیرند.

به روز رسانی جدید انجام گرفته به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق دستورات صوتی مانند Hey Facebook, send a message to یا Hey Facebook, call و .. با کمک اپلیکیشن واتساپ با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

 
 
 
قابلیت استفاده از پیام رسان واتساپ روی دو پلتفرم مختلف آزمایش می‌شود
 

 مارک زاکربرگ مدیرعامل متا پس از اعلام ویژگی جدید عینک هوشمند این شرکت گفته است کاربران در آینده می توانند از طریق این عینک هوشمند به پیامهای واتساپ و مسنجر فیسبوک نیز به صورت دستورات صوتی پاسخ دهند. به گفته متا پیام ها و تماس های شخصی رمزگذاری شده و دیگر شرکت های شخص ثالث امکان گوش دادن یا خواندن پیام ها را نخواهند داشت. با کمک قابلیت جدید این عینک اکنون این دستگاه پوشیدنی به اکوسیستم متا نزدیک تر شده است. اسکرین شات هایی نیز پیش از این در مورد نحوه اتصال این عینک به واتساپ منتشر شده بود که این قابلیت را نشان میداد.

منبع:

https://techna.news/ray-ban-stories-meta-smart-glasses-support-whatsapp-for-sending-messages-and-making-calls.html

javad ganji بازدید : 28 سه شنبه 11 مرداد 1401 نظرات (0)

در جریان هستید که مدیران بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی جهان چه طعنه‌هایی به هم می‌زنند؟ ایلان ماسک و مارک زاکربرگ اخیراً به شکل تقریباً مستقیم وارد مناظره ای شده اند که محوریت آن، کشته شدن یا نشدن ما به دست ربات‌هاست.

white

ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس، از گذشته ای دور نگرانی اش را بابت گسترش بی رویه توانایی های هوش مصنوعی بیان کرده و همین اواخر در جلسه ای که با فرمانداران آمریکایی داشته، گفته بود که «من مدام دارم زنگ خطر را به صدا در می آورم. اما تا وقتی مردم واقعاً ربات‌هایی که ته خیابان مردم را می کشند نبینند، باورشان نمی‌شود».

چند روز بعد، مارک زاکربرگ در برادکستی زنده، ماسک را فردی منفی باف خواند و عنوان کرد که نیازی نیست مردم را با این تئوری های آخرالزمانی ترساند: «به نوعی باور دارم که این کار از بی مسئولیتی سرچشمه می گیرد».

ماسک سپس توییت کرد: «با مارک در این باره صحبت کرده ام. درکش از موضوع محدود است.»

دیدن مدیرهای ارشدی که در این سطح که همدیگر را در شبکه های اجتماعی اینطور هدف قرار می دهند، تازگی دارد. این اتفاقات میان شخصیت های تلویزیونی یا هنرمندانی که محبوب نوجوانان هستند می افتد و عادیست، اما دو مدیر که به عنوان رهبرهای تجاری شناخته می شوند هم وارد این وادی شده اند. به نظر می رسد که ماسک و زاکربرگ بر سر ایده هایشان بحث نمی کنند، بلکه بیشتر هر کدام مشغول پرورش تمایلات تجاری آینده خود با این کار هستند.

حقیقت این است که این روزها هر متخصص یا غیر متخصص در مورد «هوش مصنوعی» اظهار نظر می کند. بیش از حد از این عبارت استفاده شده. طوری که صاحبان کسب و کارها، ژورنالیست ها و یا حتی افرادی که صرفاً به تکنولوژی علاقه دارند، آن را به عنوان یک جادو می بینند که می تواند سخت افزار یا نرم افزاری را به نجاتگر یا نابودگر تبدیل کند. از طرف دیگر هوش مصنوعی از دهه ها پیش در دنیای علمی- تخیلی حضور داشته و همین موضوع، ذهن ها را آماده هر سناریویی کرده است؛ چه عالی و چه پر از بدبختی.

عبارت هوش مصنوعی مدار دنیای علوم کامپیوتری را ترک کرده. حتی از دنیای علمی-تخیلی هم رد شده و تبدیل گشته به یک موضوع برای صحبت کردن. وقتی افراد در مورد آن صحبت می‌کنند، مخصوصاً افراد قدرتمندی مانند زاکربرگ و ماسک، در اصل به برندینگ شخصی شان کمک می کنند.

وقتی پای برند شخصی پیش می آید، کار ماسک ساده تر است. مدت‌هاست که به او می گویند «تونی استارک» در دنیای واقعی؛ شخصتی پرقدرت و پر از آگاهی در دنیای کامیک مارول که تبدیل می شود به «مرد آهنی».

ماسک در سال ۱۹۹۹ اولین شرکتش که Zip2 نام داشت را با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به AltaVista فروخت، سپس X.com را تاسیس کرد که در ادامه راهش، به PayPal تغییر نام داد و در نهایت آن را هم در ۲۰۰۲ به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار به eBay فروخت. «پیتر تیل»، همکار و هم موسس PayPal با پولی که به دست آورد، دست به سرمایه گذاری های مختلف روی استارتاپ ها زد اما ماسک تصمیم گرفت راکت های فضایی بسازد و اینچنین اسپیس اکس متولد شد.

او حالا در کنار اسپیس اکس، تسلا، سولار سیتی و شرکت حفاری اش را دارد که همه شرکت هایی صنعتی هستند. تنوعی دقیقاً مانند رویکرد تونی استارک در دنیای مارول.

ماسک از حفظ تشابهات شخصیتی میان خودش و تونی استارک بهره می برد. او از آینده ای تکنولوژیک مثل خودروهای بی نیاز از راننده، تونل های زیر زمینی، کامپیوترهای مجتمع در مغز انسان و سکونت پذیر کردن مریخ می گوید و ارزش شرکت های فعلی و آتی اش را افزایش می دهد.

حالا توصیف هوش مصنوعی و گره زدن آن با تهدیدهایی که در موردشان صحبت می شود هم موضوعی است که پای منافع را به میان می کشد.

از طرفی دشوار است که بتوان شخصیت مارک زاکربرگ را با یکی از قهرمان های کامیک گره زد. شاید پیتر پارکر. ولی برعکس ماسک، کسب و کار زاکربرگ روی اندازه ی ایده هایش می چرخد. فیسبوک یک شرکت بزرگ است که توانسته به شکل موفقی، متن، تصویر، ویدیو را دیجیتالی کند. قدرتش هم اینها هستند؛ قدرت هایی که برعکس شرکت های ماسک، محصولات فیزیکی و قابل لمسی به شمار نمی روند.

زاکربرگ همواره تلاش کرده تا در دنیای نرم افزار بقیه رقبایش را به گوشه رینگ بکشاند. خرید اینستاگرام و واتس اپ، مثال هایی برای همین موضوع هستند. حتی خرید بزرگ سخت افزاری این شرکت یعنی آکیلس هم، در نهایت ارائه دهنده یک تجربه نرم افزاری است، نه وسیله ای برای تسخیر شهرها، کشورها، قاره ها یا حتی سفر در کیهان.

زاکربرگ میلیاردها کاربر و میلیون ها آگهی دهنده دارد که می خواهد آنها را به هم برساند. ترس از آینده کامپیوترها، برای او در این حد است که همین اتفاق رخ ندهد. او چند ماه پیش ویدیویی از دستیار خانگی هوشمندی که توسعه داده بود و نامش را جارویس گذاشته بود منتشر کرد که باعث شد کاربران شبکه های اجتماعی دستش بیاندازند.

زاکربرگ به قول خودش یک خوش بین است. مخصوصاً وقتی که دارد در مورد آینده هوش مصنوعی صحبت می کند. اگر برعکس این را بگوید، در اصل چنین پیشنهاد داده که کامپیوترها می توانند موجوداتی خطرناک باشند. چنین ترسی، حتی به شکل فرضی، با کل آینده کسب و کار او بازی می کند.

وقتی بزرگانی مانند ماسک و زاکربرگ در مورد چیزی مثل هوش مصنوعی صحبت می کنند، واقعاً به خود هوش مصنوعی نمی پردازند. نه سخت افزار، نه نرم افزار، نه ربات هایی که قرار است در آینده یا نجات بخش باشند و یا نابودگر. آنها در مورد واژه ها و ایده ها حرف می زنند. هر کدامشان دارد امیدها، رویاها، استراتژی های تجاری خودش را متصور می شود.

ماسک و زاکربرگ به این شکل و بر اساس نوع نیازهای خودشان، پایه و اساس پشتیبانی های آینده را بین سرمایه گذاران، سیاست گذاران و عموم مردم رواج می دهند.

در ابتدا، سخت است که به سوی ماسک و ماتریالیسم او متمایل نشد. در زمانه ای که همه چیز غیر مستقیم شده، از طریق الکترون ها منتقل و از طریق نمایشگرهای تخت مصرف می شود، پرتاب موشک ها، تونل کندن، قابل سکونت کردن سیاره ها و مهار کردن انرژی خورشید می تواند تسکین خوشایندی باشد. اما نگاه به این مسئله که هوش مصنوعی بیشتر از اینکه یک وسیله برای رخ دادن اتفاق خوب یا بد باشد، هنوز هم یک ایده است، نشان می دهد که گویا زاکربرگ در این مناظره دست بالاتر را دارد.

منبع:

https://digiato.com/article/2017/08/05/%d8%a7%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b3%da%a9-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%b2%d8%a7%da%a9%d8%b1%d8%a8%d8%b1%da%af-%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c

javad ganji بازدید : 25 دوشنبه 10 مرداد 1401 نظرات (0)

DALL-E 2 درست مانند نسخه اصلی آن، می‌تواند بر اساس توضیحات نوشتاری ارائه شده، تصاویری مانند نمونه پایین را تولید کند و این بار چند قابلیت جدید مانند ویرایش تصاویر به آن اضافه شده است. مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر OpenAI این برنامه نیز منبع باز نیست، اما محققان تشویق شده‌اند تا برای آزمایش آن ثبت نام کنند و ممکن است روزی برای استفاده توسط برنامه‌های شخص ثالث در دسترس قرار گیرد.

برنامه DALL-E در ژانویه سال 2021 برای اولین بار معرفی شد و نام آن با ترکیب نام «سالوادور دالی» نقاش معروف اسپانیایی و ربات WALL-E از انیمیشنی با همین نام ساخته پیکسار به دست آمده است. OpenAI همچنین ویدیویی را منتشر کرد که در آن جزئیات عملکرد سیستم DALL-E 2 را نشان می‌دهد:

ویژگی‌های جدید سیستم هوش مصنوعی DALL-E 2

این مدل در زمان معرفی خود موفق شده بود تا تصاویری از هر چیزی را خلق کند و OpenAI در زمان وعده داده بود که به توسعه آن می‌دهد. نتیجه این تلاش، DALL-E 2 است که حالا با ویژگی جدید خود می‌تواند تغییر متن به تصویر را با دقت بیشتری انجام دهد. با نسخه به‌روزشده حتی می‌توان بخشی از یک تصویر را انتخاب کرد و با استفاده از مدل آن را ویرایش کرد.

دومین ویژگی جدید DALL-E تغییرات است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک تصویر را آپلود کرده و سپس از مدل بخواهند تغییراتی در آن ایجاد کند. همچنین می‌توان دو تصویر موجود را با هم ترکیب کرد و تصویر جدیدی تولید کرد که حاوی عناصری از هر دو باشد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که تصاویر خلق شده توسط این سیستم، حاوی یک واترمارک هستند که توضیح می‌دهد توسط DALL-E 2 ساخته شده‌اند. OpenAI همچنین تضمین کرده که سیستم آن نمی‌تواند چهره‌های شناخته شده مانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را ایجاد کند. با این حال همچنان می‌توان بدون محدودیت تصاویر عجیب و غریب مانند «کاسه سوپی شبیه به یک هیولا از جنس پشم» ایجاد کرد!

منتقدان مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس

«اندی تورای» از شرکت Constellation Research یکی از منتقدان این سیستم هوش مصنوعی است که آن را تا حدی خطرناک می‌داند. او توضیح می‌دهد: «خواندن متن و درک معنا یک چیز است، اما فعال کردن تفکر انتقادی و ارائه نتایج بر اساس آن چیز دیگری است. به نظرم این فناوری در حال ورود به قلمروی بالقوه خطرناکی است.»

او همچنین به خطرات دیگری مانند «دیپ فیک» نیز اشاره کرده که احتمال DALL-E 2 می‌تواند آن‌ها را تقویت کند.
منبع:
https://digiato.com/article/2022/04/07/openais-dall-e-2-image-generator

javad ganji بازدید : 22 یکشنبه 09 مرداد 1401 نظرات (0)

در یک ویدیوی خیره کننده، بقایای یک موشک بزرگ چینی که اخیراً پرتاب شده بود دیده می شود که شنبه پس از متلاشی شدن بر فراز آسمان مالزی و قبل از سقوط در اقیانوس هند، آسمان شب را روشن می کند. این ویدئو توسط یکی از کاربران توییتر گرفته شده است. او در ابتدا فکر می‌کرد که شاهد عبور یک شهاب سنگ است، اما در حقیقت درخشش بقایای موشک چینی، هنگام گذر از جو زمین بود. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ احتمالا این زباله فضایی، بخش مرکزی موشک Long March 5B-Y3 است که ۲۳ تُن وزن دارد و در ۲۴ جولای برای رساندن ماژول ونتیان (Wentian)، دومین ماژول ایستگاه فضایی در حال ساخت چین به نام تیانگونگ (Tiangong) به مدار پرتاب شده بود. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ ناسا گفت که پکن اطلاعات مورد نیاز از محل سقوط زباله های احتمالی را به اشتراک نمی گذارد. بیم آن می رفت که این زباله ها در مکزیک فرود بیایند، اما در نهایت بدون اینکه آسیبی وارد شود در اقیانوس هند فرود آمدند.

 

 

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «همه کشورهایی که تکنولوژی فضایی دارند، باید از بهترین شیوه‌های ثابت شده پیروی کنند و سهم خود را برای به اشتراک گذاشتن این نوع اطلاعات از قبل انجام دهند تا امکان پیش‌بینی خطرات احتمالی برخورد زباله‌ها فراهم شود. انجام این کار برای استفاده مسئولانه از فضا و اطمینان از ایمنی مردم روی زمین بسیار مهم است.» بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ بر اساس ارزیابی شرکت هوافضای آمریکا، در آخرین ساعات قبل از خروج موشک از مدار، منطقه پرجمعیت مکزیک در شبه جزیره باخا، مقصد احتمالی این زباله بود. با این حال، کارشناسان احتمال سقوط در اقیانوس را محتمل‌ترین سناریو می‌دانستند. از آنجایی که بوستر فضایی هر ۹۰ دقیقه به دور مدار زمین می چرخد، پیش بینی نقطه دقیقی که از آسمان به زمین می افتد غیرممکن است.

 

شرکت هوافضا آمریکا گفته بود احتمال اینکه زباله ها در یک منطقه پرجمعیت فرود بیایند غیر صفر است، به عبارت دیگر، غیرممکن نیست، بنابراین ممکن است اتفاق بیفتد. قاعده کلی این است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یک جسم بزرگ به زمین بر می گردد که البته به طراحی آن هم بستگی دارد. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ اما به گفته مشاور شرکت هوافضا، خطر کلی برای انسان ها و سازه های روی زمین نسبتا کم است، چراکه به طور بالقوه ورود مجدد به سطح زمین در منطقه ای که آب، صحرا یا جنگل است، اتفاق می افتد. او همچنین در جلسه توجیهی ای که روز پنجشنبه در توییتر پخش شد، گفت که ۹۹.۵ درصد احتمال دارد که هیچ اتفاقی رخ ندهد. او گفت: «شخصا، اگر این اتفاق در افق دیدم رخ می داد با یک دوربین به بیرون می دویدم تا آن را تماشا کنم، چراکه فکر می کنم بیشتر یک فرصت بصری است تا یک خطر واقعی».

این احتمال وجود دارد که بخشی از موشک Long March 5B با ورود مجدد به جو زمین به طور کامل نسوزد و در یک مکان نامشخص و با سرعت زیاد به سطح زمین سقوط کند. این همان اتفاقی است که در می ۲۰۲۰ رخ داد، زمانی که قطعاتی از Long March 5B دیگر چینی در ساحل عاج فرود آمد و چند ساختمان را در آن کشور تخریب کرد، اگرچه هیچ آسیبی گزارش نشد. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ بیشتر کشورهای فضایی برای جلوگیری از ورود مجدد کنترل نشده بقایای موشک ها، اقدامات احتیاطی انجام می دهند. مشکل موشک های چین، ریشه در طراحی پرخطر فرآیند پرتاب این کشور دارد. معمولاً، قسمت های تقویت‌کننده جدا شده، بلافاصله پس از بلند شدن، در یک مسیر برنامه‌ریزی‌شده، دوباره وارد جو زمین می‌شوند تا روی اقیانوس ها سقوط کنند و در مدار قرار نگیرند. اما، تقویت‌کننده موشک Long March 5B وارد مدار می‌شود و هیچ مکانیزمی برای کنترل فرود خود ندارد.

منبع:

https://rooziato.com/1401406702/chinas-wayward-23-ton-rocket-booster-plunge-earth-today/

javad ganji بازدید : 31 شنبه 08 مرداد 1401 نظرات (0)

«باغ نمو» (Nemo’s Garden) بیش از ۴.۵ متر زیر سطح دریای مدیترانه در سواحل ایتالیا واقع شده است. باغ نمو در سال ۲۰۱۲ توسط کارآفرین تجهیزات غواصی، سرجیو گامبرینی تاسیس شد. سایت این شرکت می‌گوید که این پروژه در ابتدا یک بیانیه سرکش در مورد عدم تدبیر در امور کشاورزی بود، اما به یکی از ابتکارات پایداری تبدیل شد که می‌تواند آینده ما را تعریف کند. گیاهان، چه خوراکی و چه غیر خوراکی، در محیط های کنترل شده به طرز فوق العاده ای رشد می کنند. محصولات این باغ زیر دریا نسبت به محصولاتی که با روش های سنتی رشد می کنند، حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.

 

اولین باغ زیر دریا در ایتالیا

این باغ زیر دریا، دارای شش بیوم اکریلیک (acrylic biomes) است که هر کدام با ۲,۰۰۰ لیتر هوا، حدود ۹۰ گیاه و ابزارهای نظارتی پیشرفته را برای زنده نگه داشتن سیستم در خود گنجانده اند. تمام شرایط برای کشاورزی در محفظه های زیر آب باغ نمو فراهم شده است. سایت این شرکت می گوید که رطوبت داخل محفظه از تراکم آب ایجاد می شود که با مواد معدنی پر شده و در یک چرخه پایدار، گیاهان از آن تغذیه می کنند.

 

اولین باغ زیر دریا در ایتالیا

حتی ساختارهای فیزیکی این محفظه ها به رشد اکوسیستم‌های دریایی کمک کرده است. اختاپوس ها و ماهی‌های کوچک زیر گلخانه‌ها پناه گرفته‌اند در حالی که اسب‌های دریایی در حال انقراض، در زنجیرهای این تجهیزات کنار هم نشسته‌اند.

اولین باغ زیر دریا در ایتالیا

یکی از هماهنگ کننده های پروژه باغ نمو گفت که هر سال، در حال کشف کاربردهای جدید احتمالی برای زیست این محفظه های کره مانند هستند. محصول کشاورزی باغ نمو هنوز قابل فروش نیست. یکی از مدیران باغ نمو می گوید که شک دارد اولین گلخانه های این چنینی بتوانند با هزینه کشاورزی استاندارد رقابت کنند، اما به مرور زمان ورق بر می گردد. آنها سعی می کنند کاری انجام دهند که کمی متفاوت باشد و زیبایی اقیانوس را نشان دهد. آنها امیدوارند بتوانند کاری برای جوانان انجام دهند و ایده های جدیدی را القا کنند.

منبع:

https://rooziato.com/1401386540/garden-growing-underwater/

javad ganji بازدید : 27 چهارشنبه 05 مرداد 1401 نظرات (0)

بنیانگذاران آلمانی شرکت اسنپ، ایاد الکسار و محمود الفوز هفته ی گذشته پس از ۷ سال به ایران سفر کردند و در مراسم گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال ۱۴۰۰ حضور یافتند. در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

در مراسم شرکت اسنپ، ایاد الکسار و محمود الفوز، بنیانگذاران و از مالکان گروه اسنپ، برای اولین بار از داستان ورودشان به ایران و راه اندازی اسنپ گفتند.

ایاد الکسار در رابطه با شروع فعالیت و مسیری که اسنپ در ابتدا طی کرده است، گفت: «سال ۹۳ برای حل یک مشکل ساده، یعنی گرفتن تاکسی به ایران آمدیم و امروز بیشتر از ۵۰ میلیون کاربر در گروه اسنپ داریم و به دستاوردهایمان افتخار می‌کنیم. ما با همراهی بهترین جوانان و کارآفرینان موفق ایرانی مجموعه‌ای ساخته‌ایم که در خاورمیانه یکی از بزرگترین‌هاست.»

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

الکسار، مدیرعامل آلمانی‌ گروه اسنپ، درباره ی تفاوت ایران با بسیاری از کشورهای اروپایی در زمینه ی میزان استفاده از تکنولوژی در زندگی روزمره صحبت کرد و گفت: «از همان قدم اول، سرمایه‌گذاران از تصمیم ما برای آمدن به ایران تعجب می‌کردند، ولی به آن‌ها ثابت کرده‌ایم که اشتباه می‌کردند. حالا در ایران همه چیز دیجیتال شده است. وقتی از ایران به شهر خودم در آلمان برمی‌گردم انگار تاریخ به عقب برگشته. من به عنوان یک شهروند آلمانی در شهر خودم حتی امکان گرفتن تاکسی به‌صورت آنلاین را ندارم.»

ایاد الکسار درباره ی مشکلات و موانعی که اسنپ پشت سر گذاشته و تأثیرات آن هم صحبت کرد. او گفت: «به خاطر تحریم‌ها خیلی چیزها را مجبور شدیم از ابتدا خودمان بسازیم. از اسنپ کلاد گرفته تا اسنپ مپ. این دستاورد بی‌نظیر مهندسان ایرانی است که در دنیا کمتر شبیه‌شان را دیده‌ام. تحریم‌ها ما را در شرایط دشواری قرار داد، ولی همزمان کمک کرد مستقل و خودکفا شویم.»

الکسار در پایان صحبت‌ هایش اشاره کرد که هر روز اسنپ را در شبکه‌ های اجتماعی دنبال می‌ کند و انتقادهای کاربران را درباره‌ ی سرویس‌ های تاکسی و غذا می‌خواند و گفت: «در هشت سال گذشته اشتباهاتی داشته‌ایم ولی می‌خواهیم هر روز بهتر باشیم و ممنونم که از ما انتقاد می‌کنید.»

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

محمود فوز، دیگر هم‌بنیانگذار و مدیرعامل آلمانی‌ گروه اسنپ، گفت: «در سال ۱۴۰۰ رکورد بیش از ۳ میلیون سفر روزانه را در ایران ثبت کردیم. حتی اوبر هم که الگوی تاکسی اینترنتی‌ها در جهان است، چنین حجم سفری را در هیچ شهری ندارد و از این تعداد سفرها، یک میلیون آن فقط روزانه در تهران انجام می‌شود و سهم بازار ما در بخش حمل و نقل در سال گذشته به بالای ۹۰ درصد رسیده است.»

در سال ۹۸، ژوبین علاقبند، مدیرعامل وقت اسنپ در برنامه تلویزیونی «تهران ۲۰» شبکه پنج سیما درباره ی ترکیب سهامداران این شرکت گفته بود در حدود ۶۰ درصد از سهام اسنپ متعلق به شرکت های MTN و ایرانسل و ۳۰ درصد دیگر متعلق به ایاد الکسار است. محمد الفوز هم یکی از سهامداران اصلی اسنپ به شمار می رود.

مدیرعامل فعلی اسنپ، محمد خلج است.

ایاد الکسار

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

ایاد الکسار یک جوان عربستانی-آلمانی، فارغ التحصیل مقطع دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند ِ آلمان است و از کودکی در این کشور زندگی و رشد کرده است. او که در پایگاه اطلاعاتی مجمع جهانی اقتصاد، به عنوان یکی از مؤسسان اسنپ معرفی شده، مدیرعامل گروه راکت اینترنت خاورمیانه، یکی از شرکت‌ های بزرگ سرمایه‌ گذاری روی استارت‌ آپ‌ ها است که خود زیرمجموعه‌ ای از گروه بزرگ راکت اینترنت (ثبت شده در آلمان) است.

الکسار یک کارآفرین است که تاکنون ۳ شرکت اسنپ در ایران، Middle East Internet Group در آلمان (فعال در زمینه ارائه خدمات و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های اینترنتی) و Zidaya در لبنان (فعال زمینه تجارت الکترونیک) را به صورت مستقیم تأسیس کرده و در راه‌ اندازی استارت‌آپ Namashi نیز نقشی اساسی داشته است. الکسار در سال ۲۰۱۷ به دلیل تلاش‌ های فراوانش در زمینه ی ایجاد کسب و کارهای نو در خاورمیانه در فهرست «رهبران جوان جهان» مجمع جهانی اقتصاد قرار گرفت.

شهرام شاهکار، مدیر عامل قبلی اسنپ، در مصاحبه‌ ای در سال ۲۰۱۶ با TechCrunch، اعلام کرده بود شرکت راکت اینترنت با سرمایه‌ گذاری ۲۰ میلیون یورویی، به او و همکارانش در سرویس «تاکسی‌ یاب» که پیش از آن در سال ۲۰۱۴ تأسیس شده بود پیوسته و به نوعی این نقطه را می توان لحظه ی تولد اسنپ با همکاری شهرام شاهکار، محمد الفوز و ایاد الکسار دانست.

شنیده‌ ها حاکی از آن است که ایاد الکسار در حال حاضر مسئولیت مستقیمی در اسنپ ندارد و ظاهراً در پشت صحنه و بیشتر در نقش مشاور با شرکتی که خود تأسیس کرده، همکاری می‌ کند اما یکی از سهامداران اسنپ است.

محمود الفوز

شرکت اسنپ متعلق به چه کسانی است؟ با مالکان آلمانی اسنپ آشنا شوید

محمود الفوز که اصلیتی اماراتی دارد، نیز دارای دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه زارلاند ِ آلمان و از دوستان دوران دانشگاه ایاد الکسار است.

محمود الفوز مدتی نزدیک به یک سال در ایران به صورت مستقیم مدیریت عامل اسنپ را بر عهده داشت. الفوز در حال حاضر در راکت اینترنت فعالیت می‌ کند. او چند سال پیش مدیریت عامل سرویس تاکسی اینترنتی «جینی» را بر عهده داشته و در حال حاضر عضو هیئت مدیره این شرکت است. این سرویس در بسیاری از کشورهای عربی از جمله اردن، عربستان، امارات و … فعالیت می‌ کند.

https://rooziato.com/1401388924/%d8%a8%d9%86%db%8c%d8%a7%d9%86%da%af%d8%b0%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a2%d9%84%d9%85%d8%a7%d9%86%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%86%d9%be-%da%a9%db%8c-%d9%87%d8%b3%d8%aa%d9%86%d8%af%d8%9f/

javad ganji بازدید : 25 یکشنبه 02 مرداد 1401 نظرات (0)

دانشمندان راه حلی برای نگه داشتن اشیاء زیر آب ابداع کرده اند. محققان در ویرجینیا تک دستکشی ساخته اند که به غواصان این امکان را می دهد تا در حین نجات فردی یا نجات یک کشتی غرق شده، کنترل بهتری داشته باشند. octa-glove از شاخک های اختاپوس الهام گرفته شده است و با مکنده های روباتیک مجهز به حسگرهایی پوشانده شده است که می توانند میزان فاصله یک شی را تشخیص دهند.دانشمندان دستکشی با عملکرد مشابه بازوهای اختاپوس اختراع کردندهنگامی که سنسورها یک شیئ نزدیک را تشخیص می دهند، سیگنالی را به کنترل کننده می فرستند که چسبندگی مکنده را فعال می کند. محققان امیدوارند که این دستکش بتواند برای عملیات زیر آب که نیاز به لمس اجسام ظریف دارد، استفاده شود. غواصان نجات، باستان شناسان زیر آب و مهندسان پل سازی همگی برای انجام کارهای خود به داشتن کنترل خوب متکی هستند.دانشمندان دستکشی با عملکرد مشابه بازوهای اختاپوس اختراع کردنداختاپوس یک انتخاب خوب برای الگوبرداری چنین ایده ای است. اختاپوس دارای هشت بازوی بلند است که قادر است اشیاء را از هر سطحی در محیط آبی بگیرد. بازوهای اختاپوس، با مکنده هایی به شکل انتهای پیستون پوشیده شده اند که توسط سیستم عضلانی و عصبی این حیوان دریایی کنترل می شود.دانشمندان دستکشی با عملکرد مشابه بازوهای اختاپوس اختراع کردندپس از اینکه لبه بیرونی پهن مکنده با یک جسم چفت شد، اختاپوس می‌تواند از ماهیچه‌های خود برای منقبض یا شل کردن قسمت لبه برای افزایش یا آزاد کردن آن استفاده کند. هنگامی که بسیاری از مکنده ها درگیر شوند، یک پیوند چسبنده قوی ایجاد می شود. با این حال، چیزی که به همان اندازه جالب است این است که اختاپوس با پردازش اطلاعات از حسگرهای شیمیایی و مکانیکی مختلف، بیش از ۲,۰۰۰ مکنده را در هشت بازوی خود کنترل می کند.دانشمندان دستکشی با عملکرد مشابه بازوهای اختاپوس اختراع کردنداختاپوس واقعاً قابلیت تنظیم چسبندگی، حس و کنترل اجسام زیر آب را با هم دارد. این تیم تحقیقاتی، مواد و سازه‌های نرم و مکنده‌هایی ساخته اند که دارای ساقه‌های لاستیکی سازگار با غشاهای نرم هستند. مکنده ها به گونه ای طراحی شده اند که به سطوح مسطح، منحنی، صاف و ناهموار روی اشیاء با اشکال و اندازه های مختلف فقط با فشار کم بچسبند، درست مانند کاری که اختاپوس در طبیعت زیر آب می کند.دانشمندان دستکشی با عملکرد مشابه بازوهای اختاپوس اختراع کردندسپس آنها مجموعه‌ای از حسگرهای نوری میکرو لیدار (LIDAR) را اضافه کردند که میزان نزدیکی یک جسم را تشخیص می‌دهند. مکنده ها و حسگرهای لیدار از طریق یک میکروکنترلر به هم متصل شده اند و بدین ترتیب این دستکش سیستم عصبی و عضلانی یک اختاپوس را تقلید می کنند.دانشمندان دستکشی با عملکرد مشابه بازوهای اختاپوس اختراع کردندبا ادغام مواد چسبنده نرم و وسایل الکترونیکی تعبیه‌شده، می‌توان بدون اعمال فشار، اشیاء را در دست گرفت. این کار برای اجسام خیس یا زیر آب بسیار ساده تر و طبیعی تر امکان پذیر می شود. لوازم الکترونیکی می توانند به سرعت چسبندگی را فعال و آزاد کنند. همه این کارها، بدون فشار دادن حتی یک دکمه توسط کاربر انجام می شود.

منبع:

https://rooziato.com/1401402294/scientists-develop-octopus-inspired-glove-lets-divers-grasp-objects-underwater/

javad ganji بازدید : 24 شنبه 01 مرداد 1401 نظرات (0)

دانشمندان با استفاده از یک مولکول عجیب‌و‌غریب که توسط باکتری‌ها ساخته شده نوع جدیدی از سوخت‌های زیستی پایدار ساخته‌اند که قدرت کافی برای پرتاب موشک‌ به فضا را دارد. این مولکول‌ها همچنین در مقایسه با سایر فرآورده‌های نفتی از جمله سوخت های هوانوردی، چگالی انرژی بالاتری دارد.

 

گروهی از کارشناسان به سرپرستی آزمایشگاه ملی لارنس برکلی، با الهام از یک مولکول ضد قارچ که توسط یک نوع باکتری به نام «پیچیده‌قارچ» ساخته می‌شود، موفق به تولید نوع کاملا جدیدی از سوخت شدند که چگالی انرژی آن از پیشرفته‌ترین سوخت‌های سنگین امروزی، از جمله سوخت‌های موشکی که توسط ناسا استفاده می‌شود نیز بیشتر است.

ساختار منحصر‌به‌فرد این مولکول‌ها باعث می‌شود تا این سوخت‌ انرژی بالقوه بسیار زیادی داشته باشد. علاوه بر این، مولکول‌های سوختی‌ در این ساختارها کنار یکدیگر قرار می‌گیرند تا در نتیجه انرژی سوختی آن‌ها نیز بسیار بیشتر باشد.

 
 

چگالی انرژی سوخت مبتنی بر باکتری

سوخت زیستی موشک

سپس دانشمندان آزمایشگاه ملی سندیا شبیه‌سازی‌های کامپیوتری برای تشخیص خواص این سوخت انجام دادند که طبق تجزیه و تحلیل آن‌ها، چگالی انرژی آن بیش از 50 مگاژول در لیتر (MJ/L) بوده است. برای مقایسه، چگالی انرژی بنزین حدود 32 مگاژول در لیتر و سوخت‌های معمولی جت و موشک حدود 35 مگاژول در لیتر است.

این افزایش چگالی انرژی می‌تواند میزان سوخت‌ مورد نیاز برای پرتاب یک موشک را کاهش دهد. در همین حال، تولید سوخت با این باکتری‌ها، تاثیرات زیست محیطی آن‌ها را نیز کاهش می‌دهد.

 
 

«جی کیزلینگ»، رهبر این پروژه و مدیر عامل موسسه مشترک انرژی زیستی وزارت انرژی (JBEI) گفت:

«این مسیر بیوسنتزی که پیش گرفته‌ایم، راهی تمیز برای تولید سوخت‌های با چگالی بالا و محتوای انرژی زیاد است. پیش از این برای تولید سوخت موشک از فرآورده‌های نفتی باید راهی بسیار سمی پیش می‌گرفتیم که آلودگی زیستی زیادی داشت. از آن‌جایی که این سوخت‌ از باکتری‌های تغذیه شده با مواد گیاهی تولید می‌شود، از همان محتوای دی‌اکسید کربن تولید شده در جو ساخته بهره‌مند است. بنابراین هنگام استفاده از این نوع سوخت‌ میکروبی، آلودگی بسیار کم‌تری نسبت به سوخت‌های قبلی وارد محیط زیست می‌شود.»

به نظر می‌رسد که این سوخت را هنوز نمی‌توان در هر موشکی به کار گرفت و فعلا باید منتظر باشیم تا سوخت زیستی مذکور و موشک‌ها با هم سازگاری پیدا کنند. در نهایت اما مشخص است که جایگزینی این نوع سوخت‌ سبز در صنایع هوانوردی می‌تواند تاثیر مهمی در کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو زمین داشته باشد.

در همین رابطه هفته پیش گزارش شده بود که ایرباس هلیکوپتر خود را با سوخت‌ سبز به پرواز در آورده و تمام قابلیت‌های آن نیز کار کرده‌اند.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/07/01/biofuel-for-rockets

javad ganji بازدید : 32 دوشنبه 16 فروردین 1400 نظرات (0)

درب سکشنال انتخاب آرمانی و زیاد پسندیده که علاوه بر سهولت در استفاده، دارای کیفیت دلخواه بوده و از ظاهری زیبا و منسجم با نمای ساختمان نیز برخوردار می باشد .درب سکشنال دارای بالاترین استانداردهای روز امریکا و اروپا بوده و جزو مدرن ترین درب های اتوماتیک حال حاضر در بازار عالم می باشد که با در نظر اخذ رویکرد و پیشنهاد معماران، سازندگان و در نهایت مصرف کنندگان، هم از نظر کیفیت و هم از عقیده زیبایی بهترین انتخاب جهت اتوماسیون درب ورودی خودروگاه ساختمان ها به شمار می آید.

 

درب سکشنال مصرف بسیاری در خودروگاه ساختمانهای هوشمند و مدرن امروزین دارند. درب سکشنال(زیرسقفی) استاندارد روز اروپا می باشند و به دلیل سازوکار ویژه و مزیت های این درب در ایران نیز مورد توجه فراوان قرار گرفته و به زودی جای جک پارکینگی و درب کرکره ای را خواهند گرفت. درب های سکشنال، پسندیده فضاهایی می باشند که از لحاظ بلندی و فضای خودروگاه دارای محدودیت می باشند.فضای لازم برای نصب درب سکشنال بین 20 لغایت 25 سانتی متر از ارتفاع می باشند.

 

مکانیزم خاص درب سکشنال باعث می شود که به کمک فنرهای بالانس و ریلهای خاص، درب در پایین سقف جمع شده و حجم و فضای بسیار محدودی از خودروگاه را می گیرد و سریع و بی صدا مفتوح و بسته شوند. به همین انگیزه به درب سکشنال درب زیرسقفی نیز می گویند.

 

درب سکشنال دارای سیستم ضد سرنگونی (anti drop) نیز می باشند که در شرایطی که فنرها و کابل ها عمل نکنند ، از سرنگونی درب و صدمات احتمالی ناشی از آن بازداری کند. پروا کنید که اگر گاراژ شما شماری (شاه تیر ذیل سقفی) دارد باید بررسی کنید که آیا خط سیر می تواند بر روی سقف قرار گیرد یا خیر. دورتادور درب های اتوماتیک سکشنال طوری آب بندی شده است لغایت از ورود هر چیزی به فضای درون پارکینگ جلوگیری کنند.

 

ویژگی پدیدار درب سکشنال این است که فضای کمی را اشغال می کنند و در واقعیت از فضای سقف خودروگاه جهت عملیات مفتوح و بسته شدن خود استفاده می کنند و پس عرض سودمند و قابل کاربرد برای عبور ماشین بیشینه می شود. در ضمن این امکان را می دهد که ماشین را زیاد کم و بیش درب خودروگاه پارک کنید.  در ضمن اگر درب سر راست رو به پیاده رو یا خیابان مفتوح می شود، به علت عملیات  در راستای عمودی، موجب گزند دیدن افرادی که در حال عبوراز پیاده رو می باشند نمی گردد.

 

این دربها از تنوع رنگی بسیاری برخوردار می باشند و با قابل انطباق با نمای ساختمان می باشند.

 

درب سکشنال پارکینگی مجهز به چشم فتوالکتریک خطی می باشد که در ارتفاع ۵۰ سانتی متری از کف نصب می شود که در چهره عبور رهگذر پیاده یا توقف خودرو در زیر درب، در صورتی که درب در حال بسته شدن باشد؛ تند متوقف شده و به صورت عقب یکتا عمل می کند. همچنین علاوه بر سیستم چشم فتوالکتریک موتورها درای سیستم هوشمند Encoder می باشند که در چهره لمس هر راهبند بدست پانل انتهایی درب به چهره هوشمند متوقف شده و به حالت عقبگرد عمل می کند الی بتواند امنیت و سلامت خانواده و خودروی شما را تضمین کند.

javad ganji بازدید : 65 سه شنبه 19 اسفند 1399 نظرات (0)

مدت‌هاست که خبر عرضه کراس اوور الکتریکی از سوی اسمارت، فاش شده است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، مرسدس می‌خواهد که این زیر مجموعه خود را بزرگتر از قبل کند. اگرچه هنوز هیچ چیز رسمی نیست، اما دانیل لسکو، معاون فروش، بازاریابی و خدمات پس از فروش برند اسمارت، این موضوع را در مصاحبه‌های مختلف و از طریق پست‌های خود در لینکدین، تایید کرده است. افزون بر آن، لسکو فاش کرده که کراس اوور الکتریکی اسمارت از 2022 به طور همزمان، وارد بازار چین و اروپا می‌شود.

 

 

 

اکنون اطلاعات بیشتری از این محصول جدید دایملر به دستمان رسیده است. گزارش وب سایت Autocar نشان می‌دهد که رقیب آینده مینی کانتری من، احتمالا در قالب یک کانسپت در نمایشگاه اتومبیل مونیخ که در ماه سپتامبر برگزار می‌گردد، رونمایی خواهد شد. این محصول جدید اسمارت، به فرم پنج درب است و از نتیجه همکاری مرسدس بنز و جیلی بیرون می‌آید.

این دو کمپانی که سال گذشته یک قرارداد جوینت ونچر با یکدیگر امضا کردند، به تفاهم رسیدند که حیات برند اسمارت را نجات دهند و اوضاع فروش آن را بهبود بخشند. آنها برای انجام این کار، یک تیم اجرایی جهانی جدید انتخاب و معرفی کردند که فعلا تنها هدف این تیم، طراحی و تولید نسل بعدی خودروهای اسمارت است.

 

 

 

کراس اوور جدید اسمارت بنا به گزارش Autocar، با کد HX11 وارد بازار می‌شود. این خودرو از پلت فرم اختصاصی جیلی با نام SEA بهره خواهد گرفت که کوتاه شده عبارت  Sustainable Experience Architecture به معنای « تجربه معماری پایدار » است.

گفته می‌شود که این پلت فرم از یک موتور الکتریکی در محور عقب استفاده می کند که 268 اسب بخار قدرت دارد. در حالی که باتری‌های استفاده شده برای آن هم، ظرفیتی کمتر از 70 کیلو وات ساعت دارند. بنا به گزارش‌ها، طبق تست‌های انجام شده بر روی این پلت فرم در چین، با هر بار شارژ، پیمایش 500 کیلومتری در اختیار راننده قرار داده می‌شود.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/03/08/%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%da%a9%d8%b1%d8%a7%d8%b3-%d8%a7%d9%88%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d9%84%da%a9%d8%aa%d8%b1%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%85%d8%a7%d8%b1%d8%aa-%d8%a8%d8%a7-%d9%87%d9%85%da%a9/

javad ganji بازدید : 72 شنبه 25 بهمن 1399 نظرات (0)

با رسیدن قیمت هر واحد بیت‌کوین به مرز ۴۹ هزار دلار، ارزش بازار رقیق شده این ارز دیجیتال (شامل بیت‌کوین‌های استخراج نشده) از یک تریلیون دلار عبور کرد.

بر اساس داده‌های سایت «CoinMarketCap» که دارایی‌های قابل معامله را رصد می‌کند، ارزش بازار رقیق شده (Diluted) بیت‌کوین برای نخستین بار از زمان معرفی این ارز دیجیتال از مرز یک تریلیون دلار عبور کرد. این معیار شبیه به همان ارزش بازار عادی است با این تفاوت که در آن تعداد کل‌ واحدهای قابل استخراج در نظر گرفته می‌شود. بر اساس این آمار ارزش بازار معمولی بیت‌کوین هم به ۹۰۰ میلیارد دلار رسیده که نشانگر رشد ۳۵۴ میلیارد دلاری تنها در سال ۲۰۲۱ است.

بیت‌کوین که در حال حاضر ۶۱ درصد از کل بازار رمزارزها را تشکیل می‌دهد، تنها ارزی نیست که شاهد رشد خیره کننده بوده. قیمت اتر که از نظر ارزش بازار در رده دوم قرار دارد، با رشد ۶  برابری در ۴ ماه به ۱۸۴۰ دلار رسیده و ارزش «دوج‌کوین» هم به لطف تبلیغات ایلان ماسک در ۲ هفته ۱۰ برابر شده است.

جهش یکباره ارزهای مجازی ارزش بازار آنها را در مجموع به ۱.۴۳ تریلیون دلار رسانده که نسبت به سال ۲۰۲۰ از رشد ۸۸.۵ درصدی خبر می‌دهد.

داده‌های CoinMarketCap حاکی از این است که بیت‌کوین با پشت سر گذاشتن تسلا و فیسبوک طی روزهای اخیر در حال حاضر نهمین دارایی بزرگ در دنیاست. در صورتی که ارزش بازار این ارز دیجیتال را از نظر GDP با کشورهای مختلف مقایسه کنیم، بالاتر از هلند و سوییس و در کنار مکزیک قرار می‌گیرد.

رشد خیره کننده رمزارزها در ماه‌های گذشته باعث شده بزرگترین سیستم‌های پرداخت دنیا از جمله پی‌پل، ویزا و مسترکارت در پی اضافه کردن آنها به شبکه خود باشند. تسلا با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در بیت‌کوین امکان خرید محصولات خود با این رمزارز را فراهم کرده و «BNY Mellon»، قدیمی‌ترین بانک آمریکا نیز نگهداری و انتقال بیت‌کوین برای مشتریان نهادی را به سرویس‌های خود اضافه خواهد کرد.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/02/12/%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d8%b4-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%da%a9%d9%84-%d9%88%d8%a7%d8%ad%d8%af%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%aa%e2%80%8c%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%a7%d8%b2-%db%8c%da%a9-%d8%aa/

javad ganji بازدید : 56 یکشنبه 12 بهمن 1399 نظرات (0)

درب ذیل سقفی یا به عبارت سایر سکشنال که از قدیم در دربهای پارکینگی بیشتر کاربرد می شد، امروزه در تست های صنعتی هم مورد استفاده قرار گرفته و پیشباز زیادی از آنها شده که مزایای بی همتا آن این امکان را دیتا است .

 

اولین مزایای منتخب درب سکشنال پارکینگی  یا ذیل سقفی کاربرد بهینه از حداکثر فضای درون خودروگاه می باشد، چون که این سیستم کلیه پنلهای درب به صورت خودکار به ذیل سقف خودروگاه می رود و بیشینه فضای که درب سکشنال اشغال می کند 15 سانتی متر می باشد، این باعث می شود بیشترین محیط‌ سودمند را هم از نظر درازا و هم از عقیده ارتفاع در خودروگاه ایجاد کند. یگانه دیگر از مزایای پدیدار درب خودکار ذیل سقفی برپایی امنیت زیاد بالا می باشد پنلهای فولادی 40 سانت تا 55 سانت که با ورق 50/0 میلی متری و عایق 3 سانتی فوم پولی اورتان پوشانده شده باعث می شود یک درب ضد حریق، ضد ضربه، ضد برش، برای پارکینگ ایجاد کند.

 

درب سکشنال از ریل های فولادی به عمق 6 سانت در ساحل ها و یراق آلات و اتصالات استاندارد باعث شده که این درب در کارکرد بالا شکل ایجاد نکند و زیاد آرام بی صدا و روان پیشه کند. دیگر دربهای خودکار پارکینگی به عنوان نمونه کرکره رولاپ که هم پنلهای باریک تر با پایداری نسبتا ذیل تر به درب سکشنال دارند و هم چنین از بالای درب خودروگاه که محدودیت در ارتفاع دارند در اثناء مفتوح شدن فضای 40 سانتی اشغال می کند . درب پارکینگی لولایی که معمولا فلزی بوده و توسط جک بازویی به صورت لولایی به کناره پارکینگ هدایت می شوند در این نوع سیستم فضای 20 سانتی اشغال شده در پهنا به انگیزه کارکرد جک ها در ساحل درب می باشد و فضای اشغالی بالا، نیمه پهنا درب، یعنی به طور مثال اگر دربی به عرض 3 متر باشد فضای 5/1 متر از درازا پارکینگ که در زمان بازشدن اشغال کرده و بلا کاربرد می ماند. یکی دیگر از مزایای درب ذیل سقفی نما زیاد شکیل که حائز طیف رنگی گسترده برای همگانی با گونه ها معماری ها و نماهای ساختمان را وارد پنل های ذیل سقفی در 3 مدل ساده، شیاردار و قاب دار ( کلاسیک ) است.در زمان قطعی برق در سیستم درب خودکار پایین سقفی یک ریسمان حقیر در ساحل موتور است را پائین کشیده و سیستم به حالت خلاص یا دستی در میاید که همه وزن درب بدست فنرهای کار شده در بالای درب به صورت بالانس درآمده و با کوچکترین نیرو می تواند درب را مفتوح و بسته کرد که این داشتن سیستم خلاص کن دستی زیاد روان و ساده از مزایای پدیدار این گونه درب می باشد و هم چنین در نبود برق به علت مفتوح و بست بسیار تند درب می نا در چهره لزوم چندین بار از درب کاربرد نمود، اما در سایر موردها مثلا کرکره رولاپ که هم سیستم خلاص کن آنها به صورت هندلی یا زنجیری می باشد و برای بازکردن درب با بلندی 50/2 متری حدود 15 دقیقه سررسید می برد و هم چنین پیشه انرژی بری است ، علاوه براین سیستم سکشنال با استفاده از موتورهای 24V قادر به باز و بست درب به شمار دفعات بیش از 50بار در روز می باشد و با حداقل مصرف برق پیشه می کند که می طاقت با باطری های کوچک قابلیت کارکرد و موعد قطعی برق را به آنها اضافه کرد و هم چنین کارکرد موتورهای 24V با برندهای معتبر اروپایی باعث شده درب با دست کم صدا و لرزش باشد ، ولی دیگر نمونه ها مثلا کرکره رولاپ با برق 220V  پیشه کرده و هم چنین قابلیت 20 بار باز و بسته شدن در روز را دارد و مصرف برق آنها نسبتا اغلب بوده و هم چنین صدا و لرزش موتور در سررسید کارکرد بالاتر نسبت به موتورهای  24V سکشنال می باشد و در زمان قطعی برق با باطریهای کبیر که به سیستم اینورتر وصل هستند و هم خرج فوقانی دارند نسبت به باطریهای موتور 24V  زیر سقفی و هم فضای بیشتری را اشغال می کند کار می کند.

 

javad ganji بازدید : 88 پنجشنبه 02 بهمن 1399 نظرات (0)

انگار قرار نیست اپلیکیشن‌های تغییر چهره تمام بشوند و سالی بدون ترند شدن یکی از آن‌ها آغاز شود. این بار، نوبت اپلیکیشنی شده به نام Toonme که شما را شبیه کاراکترهای انیمیشن‌های والت دیزنی می‌کند.

اپلیکیشن Toonme که سه ماه هم از عرضه‌اش برای آی او اس و اندروید نگذشته تا الان به 1 میلیون دانلود در گوگل پلی و رتبه 15 در دسته اپلیکیشن‌های عکاسی و فیلمبرداری اپ‌استور رسیده و آمار دانلودش با سرعت زیادی رو به افزایش است. البته نه در مقایسه با آمار فیس‌اپ در هنگام عرضه، ولی Toonme با سرعت خوبی دارند ترند می‌شود.

 

اپلیکیشن Toonme
 

 

همانطور که در عکس شاخص می‌بینید، علت ترند شدن این اپ مهارت تحسین‌برانگیزش در تبدیل آدم‌ها به پرنسس‌ها و پرنس‌های والت دیزنی بوده، به علاوه فیلترهای دیگری که شما را از دنیای واقعی‌ خارج می‌کنند تا از تماشای شکل و شمایل فانتزی‌تان لذت ببرید.

فقط کافیست عکستان را به اپلیکیشن Toonme بدهید تا فهرست فیلترها برایتان نمایان شود. فعلا تعداد این فیلترها به پنج عدد می‌رسد که هر کدام سبک خاصی از انیمیشن را هدف گرفته‌اند. مثلا یکی به سبک انیمیشن‌های پیکسار چشم‌ها را درشت و لب و بینی را کوچک می‌کند اما فیلتر دیگری هم هست که حال و هوای انیمیشن‌های دوبعدی را تداعی می‌کند.

تنها کاری که می‌توانید انجام بدهید همین است، چه در اپلیکیشن موبایل و چه از طریق وبسایت. البته امکان تعویض بک‌گراند را هم دارید که ظاهرا هنوز برای همه کشورها و نسخه‌ها در دسترس نیست. یک تایملاین از کاربران انیمیشنی شده دیگر هم در اپلیکیشن وجود دارد که شاید تماشای آن‌ها خالی از لطف نباشد.

اپلیکیشن Toonme
 

خیلی شبیه من نیست اما خب، شکایتی هم ندارم!

در کل اپلیکیشن Toonme صرفا سرگرم‌کننده است، چیز بیشتری هم از آن انتظار نداریم. فقط می‌ماند مسئله حریم خصوصی (که در مورد تمام اپلیکیشن‌های مشابه Toonme وجود داشت) که خوشبختانه سازنده اپلیکیشن رک و راست در صفحه Privacy برایتان توضیح داده که از داده‌های شخصی‌تان چه استفاده‌هایی می‌کند که اگر برایتان اهمیت دارد، سر حوصله باید متن بلند بالایش را بخوانید.

صرفا به این نکته اشاره می‌کنم که در قسمت مرتبط با اشتراک‌گذاری داده‌های Toonme با سرویس‌های شخص ثالث، مستقیما ذکر شده که داده‌های شخصی یا غیرشخصی شما ممکن است با سرویس‌های شخص ثالث برای اهداف تبلیغاتی به اشتراک گذاشته شوند. البته Toonme گفته که عکس‌های بارگذاری شده‌تان را به اشتراک نمی‌گذارد مگر آنکه با کسب رضایت کامل شما باشد.

در هر صورت اگر دوست دارید شکل و شمایل کارتونی‌تان را ببینید، می‌توانید همین حالا Toonme.com را امتحان یا اپلیکیشنش را روی گوشی‌تان نصب کنید.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/17/%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-toonme/

javad ganji بازدید : 92 سه شنبه 23 دی 1399 نظرات (0)

اینتل سال گذشته میلادی اولین سری از پردازنده‌های نسل یازدهم «تایگر لیک» را روانه بازار کرد و حالا در نمایشگاه CES 2021 اولین پردازنده‌های نسل یازدهم سری H معرفی شده‌اند که از ویژگی‌های تایگر لیک مانند لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و گرافیک مجتمع Xe بهره می‌برند و قدرت لپ‌تاپ‌های گیمینگ سبک و باریک را افزایش می‌دهند.

اولین سری از پردازنده‌های نسل یازدهم سری H فوق‌العاده قدرتمند نیستند و حداکثر توان طراحی حرارتی آن‌ها به ۳۵ وات می‌رسد که کمتر از توان حرارتی ۴۵ وات قدرتمندترین پردازنده‌های گیمینگ مخصوص لپ‌تاپ این کمپانی است.

نسل جدید پردازنده‌های ۳۵ واتی سری H در بهترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ استفاده نمی‌شوند، با این حال عملکرد قابل توجهی از خود نشان می‌دهند. این پردازنده‌ها با وجود تعداد هسته‌های کمتر و همچنین توان طراحی حرارتی نه چندان بالا، عملکرد لپ‌تاپ‌های کوچک و سبک را بهبود می‌‌دهند.

 

پردازنده‌های نسل یازدهم سری H
 

 

اینتل در نمایشگاه CES 2021 توجه ویژه‌ای به پردازنده جدید Core i7-11375H از سری H35 داشت که از ۴ هسته و ۸ رشته بهره می‌برد و فرکانس بوست آن به ۵ گیگاهرتز می‌رسد. این پردازنده سریعترین عملکرد تک رشته‌ای را در تمام لپ‌تاپ‌ها از خود نشان می‌دهد و تنها بهترین پردازنده‌های ۴۵ واتی سری H سال گذشته اینتل می‌توانند با آن رقابت کند.

طبق ادعای اینتل پردازنده Core i7-11375H در بخش تک رشته‌ای تا ۳۰ درصد از سریعترین پردازنده ۴۵ واتی AMD یعنی 4900H و پردازنده ۳۵ واتی 4800HS سرعت بالاتری دارد. البته این کمپانی اشاره‌ای به سرعت این پردازنده‌ها در بخش چندرشته‌ای نکرد چرا که نمایندگان AMD هسته‌های بیشتری دارند.

 

پردازنده‌های نسل یازدهم سری H
 

 

پردازنده‌های نسل یازدهم سری H اینتل از وای فای ۶ و وای فای 6E، تاندربولت ۴، رم DDR4 با حداکثر فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز و رم LPDDR4/x با حداکثر فرکانس ۴۲۶۶ مگاهرتز و PCIe Gen 4.0 پشتیبانی می‌کنند. در بخش گرافیک شرکت‌ها می‌توانند به گرافیک مجتمع پرقدرت Xe-LP بسنده کنند یا اینکه محصولات خود را با گرافیک‌های مجزای کمپانی‌های مختلف مانند انویدیا در اختیار مشتریان قرار دهند.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/12/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d9%86%d8%b3%d9%84-%db%8c%d8%a7%d8%b2%d8%af%d9%87%d9%85-%d8%b3%d8%b1%db%8c-h-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%84/

javad ganji بازدید : 73 شنبه 20 دی 1399 نظرات (0)

در سال ۲۰۱۲ میلادی می توانستید یک پردازنده چهار هسته‌ای و هشت رشته‌ای با فرکانس کاری پایه ۳.۵ گیگاهرتز و فرکانس توربو ۳.۹ گیگاهرتز بخرید. در سال ۲۰۱۸ هم می‌توانستید پردازنده‌ای با فرکانس کاری پایه ۳.۵ گیگاهرتز و فرکانس توربو ۳.۹ گیگاهرتز بخرید که این بار ۱۶ هسته و ۳۲ رشته پردازشی داشت. این پردازنده Threadripper 2950x بود و با قیمتی دو برابر بیشتر از قیمت Core i7-3770K سال ۲۰۱۲ از راه می‌رسید.

دقیقا چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ آیا براساس قانون مور که در سال ۱۹۷۵ مطرح شد و می‌گوید تراکم ترانزیستوری روی یک مدار، هر دو سال دو برابر می‌شود، نباید پردازنده سال ۲۰۱۸ با فرکانس کاری ۲۸ گیگاهرتز کار می‌کرد؟ بله، می‌توانید اکنون یک پردازنده i9 با فرکانس ۵ گیگاهرتز بیابید،‌ اما پردازنده Core i3-10100 اینتل در سال ۲۰۲۰ همراه با چهار هسته و هشت رشته از راه می‌رسد و با فرکانس ۳.۶ و ۴.۳ گیگاهرتز، همچنان مشخصاتی مشابه پردازنده i7 سال ۲۰۱۲ دارد.

بنابر قانون مور، پرفورمنس کامپیوترها باید در هر دو سال دو برابر شود، اما این بیشتر از اینکه یک قانون باشد، یک خط مشی است. و می‌توان با قطعیت کامل گفت که این روزها دیگر چنین سطحی از پیشرفت مداوم را شاهد نیستیم. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا این رکود پرفورمنس اتفاق افتاد و در آینده می‌توانیم منتظر افزایش پرفورمنس کامپیوتری در چه حوزه‌ای باشیم؟

 

 

 

این سوال ذهن برخی از مستعدترین اذهان MIT را به خود مشغول کرده و آن‌ها در یکی از شماره‌های ژورنال Science پرسیده‌اند که: «چه چیزی بعد از قانون مور، پرفورمنس کامپیوتری را به پیش می‌راند؟»

نویسندگان یکی از عوامل بروز مشکل را، اتکای طولانی‌مدت اینتل بر پروسه ۱۴ نانومتری از سال ۲۰۱۴ دانسته‌اند، اما این تنها عامل نیست. آن‌ها می‌گویند روند مینیاتوری کردن سخت‌افزار، بهرحال یک روز به پایان می‌رسید. آن‌ها در بخشی از مقاله خود می‌گویند «اگرچه تکنولوژی نیمه‌هادی احتمالا قادر به دستیابی به ترانزیستورهای حتی ۲ نانومتری باشد، روند مینیاتوری کردن احتمالا با دستیابی به ۵ نانومتر متوقف شود و دلیلش، بازده نزولی است.» همینطور که به ابعاد اتمی نزدیک‌تر می‌شویم (یک اتم سیلیکون ابعادی معادل ۰.۱۴۶ نانومتر دارد)، هزینه تولید به شکل چشمگیری افزایش می‌یابد.

منبع:

https://digiato.com/article/2021/01/07/%d8%a8%d8%a7-%d8%b1%d8%b3%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%d9%84%d8%ad%d8%b8%d8%a7%d8%aa-%d9%be%d8%a7%db%8c%d8%a7%d9%86%db%8c-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%8c-%d9%82%d8%af%d9%85/

javad ganji بازدید : 70 یکشنبه 14 دی 1399 نظرات (0)

تقریبا هر روز در اخبار راجع به حملات سایبری جدید می‌شنویم و هکرها به دیتابیس‌های هرجور سازمانی که بتوان فکرش را کرد رخنه می‌کنند، از شرکت‌های تامین‌کننده خدمات فروم‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی گرفته تا آژانس‌های بزرگ دولتی و کمپانی‌های چند ملیتی. اما چه چیزی باعث می‌شود که یک کمپانی، هدف جذاب‌تر نسبت به کمپانی دیگر برای هکرها باشد؟‌ آیا هکرها روشی مشخص در انتخاب قربانیان خود دارند؟ و اگر بله، آیا سازمان‌ها می‌توانند با شناسایی این رویکردها به شکلی موثرتر از خود دفاع کنند؟

انواع هکرها

 

 

 

پیش از اینکه بررسی کنیم هکرها چطور به انتخاب اهداف خود می‌پردازند، باید بررسی کنیم که این هکرها چه کسی هستند. در دنیای کنونی می‌توانید گستره وسیعی از هکرها را بیابید که هرکدام انگیزه‌های خودشان را در انتخاب قربانیان و تاکتیک‌های حمله دارند.

می‌توان بحث کرد که به لطف فعالیت‌های گسترده گروه‌هایی نظیر انانیموس، شناخته‌شده‌ترین نوع هکرها «هکتیویست‌ها» هستند. این هکرها معمولا تجربه اندکی دارند، به صورت تنها یا در قالب گروه‌های کوچک دست به فعالیت می‌زنند و معمولا هم کم‌ سن‌ و سال‌تر از دیگر هکرها به حساب می‌آیند. نیروی پیشرانه هکتیویست‌ها، ایدئولوژی است و معمولا انستیتوها و کمپانی‌هایی را هدف قرار می‌دهند که نقطه‌نظرهایی مغایر با نظرات خودشان دارند. هکتیویست‌ها به صورت معمول در صدد انتشار عمومی اطلاعاتی برمی‌آیند که از شبکه‌ها و وب‌سایت‌های هدف خود ربوده‌اند و به این کار به چشم فرمی از اعتراض نگاه می‌کنند.

هکتیویست‌ها پیشتر گروه‌های تروریستی مانند داعش و نئونازی‌های آمریکایی، سازمان‌های دولتی و کمپانی‌های خصوصی را نیز هدف قرار داده‌اند. اگرچه متدهای آن‌ها می‌تواند حسابی جلب توجه کند، اما این نوع از هکرها امروز به ندرت یافت می‌شوند.

در طرف مقابل هکتیویست‌ها که دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی دارند، رایج‌ترین نوع از هکرها را می‌یابیم که مجرمانی سایبری با مقاصد مالی هستند. این هکرها معمولا با سیندیکاهای جرایم سازمان‌یافته در ارتباط هستند، از مدت‌ها پیش، پتانسیل‌های جرایم آنلاین برای کسب درآمد را درک کرده‌اند و گستره وسیعی از کمپین‌های حملات سایبری را برای دستیابی به اهداف خود به کار می‌گیرند. بسیاری از فعالیت‌های آن‌ها -مانند کلاه‌برداری‌های فیشینگ و کمپین‌های باج‌افزار- به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در ابعاد وسیع پیاده‌سازی شوند و با تحت تاثیر قرار دادن بیشترین قربانیان بالقوه،‌ احتمالا درآمدزایی را بالاتر ببرند.

 

انانیموس
 

 

سایر استراتژی‌ها هدفمندتر به حساب می‌آیند: بسیاری از حملات شامل شناسایی سازمان‌های ثروتمند و استفاده از متد فیشینگ نیزه‌ای یا رخنه مستقیم به درون شبکه می‌شوند تا عملیات‌های کلاه‌برداری، سرقت یا باج‌گیری به سرانجام برسند. این دست از حملات معمولا سازمان‌های بخش خصوصی را هدف قرار می‌دهند که معمولا ثروتمندتر از اشخاص حقیقی و حقوقی در بخش دولتی به حساب می‌آیند.

دسته‌بندی دیگر و اصلی هکرها، آن‌هایی هستند که با حمایت دولتی دست به فعالیت می‌زننند. این هکرها زیر چتر دولت‌های خاص کار کرده و به جای آن‌ها، حملات سایبری را ترتیب می‌دهند. برای اینکه به راحتی بتوان تمام ماجرا را تکذیب کرد، این هکرها معمولا هکتیویست یا مجرمان سایبری معمولی هستند که به صورت پروژه‌ای در استخدام دولت در می‌آیند، اما گاهی این همکاری شکلی پیشرفته‌تر به خود می‌گیرد و هکرها به عضویت سازمان‌های اطلاعاتی آن دولت هم در می‌آیند.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/30/%d8%a7%d9%85%d9%86%db%8c%d8%aa-%d8%a8%d9%87-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d8%af%d9%87-%d9%87%da%a9%d8%b1%d9%87%d8%a7-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d9%87%d8%af%d8%a7%d9%81-%d8%ae%d9%88%d8%af/

javad ganji بازدید : 107 پنجشنبه 11 دی 1399 نظرات (0)

اپلیکیشن «کلیپ دراپ»، برنامه جدیدی است که به کاربران اجازه می‌دهد با دوربین گوشی خود از اشیا و تصاویر مختلف عکس بگیرند و آن را به راحتی و با سرعت به برنامه‌های مختلف دسکتاپ منتقل کنند.

در حال حاضر نسخه بتا اپلیکیشن «ClipDrop» در دسترس کاربران قرار دارد. ویدیوهای تهیه شده از این برنامه نشان میدهد که کلیپ دراپ می‌تواند تصاویری مختلف از گیاهان گرفته تا تصاویر روی مجلات و تلویزیون را کپی کرده و به برنامه دیگری منتقل کند.

کاربران می‌توانند با کمک این اپلیکیشن‌ تصاویر مختلف را به متن کتاب، وب‌سایت‌ها و نرم افزارهای مختلف از جمله فتوشاپ وارد کنند. کلپ دراپ در فتوشاپ افزونه‌ای دارد که به کاربران اجازه می‌دهد اشیا را در لایه جدید وارد کرده و در صورت نیاز بتوانند تصویر را ویرایش کنند.

گوگل داکس، پاورپوینت، Figma ،Canva و Pitch از دیگر برنامه‌هایی هستند که به راحتی با کلیپ دراپ کار می‌کنند. کاربران همچنین می‌توانند تصویر مورد نظر را از طریق اپلیکشن کلیپ دراپ انتخاب کنند و بعد از طریق روش‌های معمول در سیستم عامل اندروید و iOS آنرا به اشتراک بگذارند.

علاوه بر سیستم عامل‌های اندروید و  iOS، این اپلیکیشن با نرم افزارهای مختلف در سیستم عامل ویندوز و مک هم سازگار است. کاربران به راحتی می‌توانند تصاویر و متن مورد نظر را با برنامه بگیرند و به سرعت در اسناد یا وب‌سایت مورد نظر خود وارد کنند.

 

 

 

توسعه دهندگان برنامه ادعا می‌کنند تاکنون بیش از 100 هزار کاربر برای دریافت نسخه بتا ثبت نام کرده‌اند. بی‌شک با توجه به اینکه نسخه بتا منتشر شده، ممکن است ضعف‌هایی هم داشته باشد.

در حال حاضر، کاربران پس از دانلود برنامه می‌توانند پنج عکس را به صورت رایگان با برنامه منتقل کنند؛ ولی برای جابه‌جایی تعداد بیشتر عکس باید حق اشتراک پرداخت کنند.

اشتراک سالیانه این برنامه در حال حاضر تنها 39.99 دلار تعیین شده است. از 30 آبان ماه حق اشتراک سالیانه به 79.99 دلار در سال یا 9.99 دلار در ماه افزایش خواهد یافت.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/10/23/%d8%a8%d8%a7-%d8%a7%d9%be%d9%84%db%8c%da%a9%db%8c%d8%b4%d9%86-%da%a9%d9%84%db%8c%d9%be-%d8%af%d8%b1%d8%a7%d9%be-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d9%81%d8%b2%d9%88%d8%af%d9%87/

javad ganji بازدید : 97 چهارشنبه 10 دی 1399 نظرات (0)

گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا روشی امیدوارکننده برای تشخیص دو نوع از دیابت از طریق دوربین موبایل‌های هوشمند امروزی طراحی کرده‌اند. این گروه خلاق ترفندی ارائه داده‌اند که به هیچ ابزار سخت افزاری به جز یک دوربین تلفن هوشمند فعال نیاز نیست و می‌تواند حتی تا هشتاد درصد در تشخیص صحیح بیماری دقت داشته باشد.

انواع دیابت می‌توانند برای مدت خیلی زیادی بدون علامت باشند و به همین دلیل به سختی از ظاهر افراد قابل تشخیص هستند. در همین راستا «رابرت اورام» محقق ارشد این موضوع می‌گوید: «تا امروز هیچ ابزار غیرتهاجمی و در دسترسی وجود ندارد که بتواند دیابت را به سادگی تشخیص دهد، و به همین دلیل ما انگیزه لازم را برای توسعه این الگوریتم به دست آوردیم».

این سیستم مبتنی بر تغییر حجم‌سنجی نوری (PPG) طراحی شده؛ ترفندی که در آن درخشش نور روی یک بافت پوستی می‌تواند تغییرات حجم خون را نمایان کند. معمولا از PPG برای تشخیص ضربان قلب و میزان اکسیژن خون در معاینه سرپایی توسط پزشکان استفاده می‌شود.

 

 

 

طبق مطالعات صورت گرفته محققان معتقدند دوربین‌های تلفن‌های هوشمند می‌توانند PPG را اندازه‌گیری کنند؛ به همین ترتیب در اقدام اول الگوریتمی مبتنی بر یادگیری ماشین طراحی شده که می‌تواند داده‌های میلیون‌ها ثبت اطلاعات PPG را اندازه‌گیری کرده و متوجه شود آیا هدف که در سلامتی کامل به نظر می‌رسد دیابت دارد یا خیر. این شبکه عصبی تاکنون ۲.۶ میلیون مورد PPG از ۵۳ هزار نفر را ثبت کرده که دیابت آنها تشخیص داده شده است.

با استفاده از این الگوریتم، محققان با تاباندن نور چراغ قوه گوشی به انگشت افراد و استفاده از دوربین موبایل آزمایشاتی صورت داده‌اند. این سیستم در هشتاد درصد موارد موفق شده به درستی دیابت را تشخیص دهد. این الگوریتم با در اختیار داشتن شرایط جسمی فرد از جمله وزن و سن و جنسیت می‌تواند با دقت بالاتری هم دیابت را شناسایی کند.

هنوز تحقیقات زیادی لازم است تا این سبک از تشخیص دیابت به اپلیکیشنی کاربردی برای مصارف عمومی تبدیل شود، اما در هر صورت ایده کلی ماجرا به شدت امیدوارکننده است و شاید در آینده هر کسی بتواند در خانه خودش وضعیت سلامت اعضای خانواده‌اش را بسنجد. محققان سخت در تلاش هستند تا ترفندهای جدید شناسایی دیابت را جایگزین تکنولوژی‌های قدیمی و موجود در دنیا کنند.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/08/18/%d8%a7%d8%a8%d8%af%d8%a7%d8%b9-%d8%b1%d9%88%d8%b4%db%8c-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d8%af%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%a7%d8%a8%d8%aa%d9%84%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%af%db%8c%d8%a7/

javad ganji بازدید : 30 سه شنبه 09 دی 1399 نظرات (0)
یک شرکت آمریکایی با اتهام جمع‌آوری اطلاعات خصوصی کاربران از چند اپلیکیشن و فروش آن‌ها به شرکت‌های طرف قرارداد با ارتش آمریکا روبرو شد. به گزارش ایندیپندنت، شرکت X-Mode توسعه دهندگان اپ موبایل را در ازای پرداخت پول به استفاده از کیت توسعه نرم افزار خود تشویق می‌کرده و سپس موقعیت مکانی کاربران را بدست می‌آورده است. آنطور که در گزارش آمده این شرکت در ازای ۵۰ هزار کاربر فعال روزانه به توسعه دهندگان ۱۵۰۰ دلار پرداخت می‌کرده است. شرکت یاد شده اطلاعات جمع‌آوری شده را در اختیار کمپانی‌های مختلف از جمله Sierra Nevada Corporation، فعال در زمینه توسعه جنگ افزار سایبری و الکترونیکی و Systems & Technology Research فعال در حوزه تحلیل داده برای سازمان‌های اطلاعاتی قرار می‌داده است. X-Mode مدعی است که از اطلاعات جمع‌آوری شده از کاربران برای مبارزه با تروریسم، ارتقا امنیت سایبری و پیش‌بینی میزان شیوع کرونا در مناطق مختلف استفاده کرده است. آنطور که در گزارش نوشته شده، کیت توسعه نرم افزار این شرکت در حدود ۴۰۰ اپلیکیشن مختلف از جمله اپ Muslim Pro با چند میلیون دانلود، اپ شمارش گام Accupedo و اپ هواشناسی Global Storms بکار رفته است. Muslim Pro یک اپلیکیشن دعا و نیایش با بیش از ۹۸ میلیون دانلود است و وقت نمازها و مطالبی از قرآن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این اپ توسط سازندگان آن «محبوب‌ترین اپ اسلامی» لقب گرفته است. تعدادی از توسعه دهندگان می‌گویند از اینکه شرکت X-Mode با پیمانکاران نظامی همکاری داشته بی‌خبر بوده‌اند و تعدادی دیگر فروش اطلاعات کاربران خود به شرکت‌های نظامی را تکذیب کرده‌اند. توسعه دهنده اپ Muslim Pro با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شرکت از بالاترین استانداردهای حریم خصوصی و قوانین محافظت از داده تبعیت می‌کند و هرگز اطلاعات هویتی کاربران را به اشتراک نگذاشته است. در ادامه گزارش آمده که ارتش آمریکا به ویژه ستاد فرماندهی عملیات ویژه ایالات متحده (USSOCOM) علاوه بر X-Mode، از ابزار موقعیت مکانی دیگری به نام Locate X متعلق به شرکت Babel Street برای جمع‌آوری اطلاعات کاربران استفاده کرده است. منبع: https://digiato.com/article/2020/11/18/%d8%a7%d8%b1%d8%aa%d8%b4-%d8%a2%d9%85%d8%b1%db%8c%da%a9%d8%a7-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%d8%a7%d8%b7%d9%84%d8%a7%d8%b9%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a7%d9%be-%d9%87%d8%a7/
javad ganji بازدید : 23 دوشنبه 08 دی 1399 نظرات (0)

اتومبیل‌های خودران تقریبا در اول راه قرار دارند و هنوز به صورت تجاری چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. اما حالا به تازگی یک استارتاپ توانسته برای اولین بار در آمریکا مجوز استقرار سرویس تحویل کالا مبتنی بر ماشین‌های خودران را دریافت کند.

چندین ماه پیش استارتاپ «Nuro» توانست در کالیفرنیا برای تست سرویس ماشین‌های خودران مجوز بگیرد و حالا تبدیل به اولین شرکتی شده که می‌تواند در این ایالت به صورت تجاری سرویس خود را ارائه دهد. سازمان وسایل نقلیه موتوری کالیفرنیا (DMW) برای استقرار وسایل نقلیه خودران Nuro در این ایالت، مجوز صادر کرده و با توجه به این مجوز، Nuro می‌تواند فعالیت‌های تجاری سرویس خود را آغاز کند.

طبق اعلام Nuro، این استارتاپ در آینده نزدیک تحویل محموله‌ها با استفاده از ماشین‌های خودران خود را در شهرهای «سان ماتیو» و «سانتا کلارا» کالیفرنیا آغاز خواهد کرد. این استارتاپ برای سرویس خود با یک خرده‌فروشی قابل اطمینان همکاری می‌کند.

در حالی که بسیاری منتظر شروع بکار ماشین‌های خودران «R2» این استارتاپ هستند، Nuro ابتدا برای ارسال محموله‌ها از ناوگان متشکل از تویوتا پریوس خودران استفاده خواهد کرد و سپس R2 به صورت تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ماشین‌های خودران
 

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا، مردم در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایالات متحده آمریکا اجناس موردنیازشان را به صورت آنلاین خریداری می‌کنند و ارسال آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا تاییدیه اخیر برای Nuro بسیار مهم است و به نفع آن خواهد بود.

تقریبا روزانه ۱۵۰۰ نفر در این دو شهر کالیفرنیا به کرونا مبتلا می‌شوند و بسیاری از آن‌ها نمی‌خواهند با مراجعه به مغازه‌ها، به این بیماری مبتلا شوند. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها به سراغ خرید آنلاین می‌روند و ماشین‌های خودران Nuro می‌توانند خریدها را تحویل آن‌ها دهند.

ماشین‌های خودران در سال‌های اخیر پیشرفت زیادی را تجربه کرده‌اند، اما هنوز نتوانسته‌اند مجوز بگیرند و در خیابان‌ها حضور ندارند. شاید دریافت مجوز توسط Nuro باعث شود سال آینده میلادی ایالت‌های بیشتری در آمریکا و همچنین اروپا میزبان سرویس‌های مبتنی بر ماشین‌های خودران باشند.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/27/%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a7%d9%88%d9%84%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1-%d9%85%d8%ac%d9%88%d8%b2-%d8%aa%d8%b1%d8%af%d8%af-%d8%ae%d9%88%d8%af%d8%b1%d9%88%d9%87%d8%a7%db%8c-%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84

javad ganji بازدید : 33 یکشنبه 07 دی 1399 نظرات (0)

شارژدهی دستگاه‌های الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما همیشه افزایش ظرفیت باتری محصولاتی مانند لپ‌تاپ‌ها راهکاری مناسبی نیست چرا که کاربران لوازم باریک و سبک می‌خواهند. حالا اینتل با هوش مصنوعی و پردازنده کمکی به نام «Clover Falls» می‌خواهد شارژدهی لپ‌تاپ‌ها را افزایش دهد.

اینتل در بیانیه‌ای از یک تراشه همراه و کمکی امن رونمایی کرده که از طریق هوش مصنوعی، کامپیوترها را امن‌تر و هوشمندتر می‌کند. این کمپانی امیدوار است با تراشه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، لپ‌تاپ‌ها را هوشمندتر کند و شارژدهی آن‌ها را هم افزایش دهد.

این شرکت از زمان راه‌اندازی پروژه «Athena» که البته هم اکنون با نام «Intel Evo» شناخته می‌شود، به دنبال افزایش شارژدهی باتری لپ‌تاپ‌ها بوده. در حال حاضر اینتل اطلاعات زیادی درباره نحوه عملکرد پردازنده کمکی Clover Falls منتشر نکرده و تنها به مواردی مانند تنظیم میزان روشنایی نمایشگر با توجه به اینکه کاربر در جلوی آن قرار دارد یا خیر، اشاره کرده. زمانی که کاربر از نمایشگر دور شود، نور آن کاهش می‌یابد تا شارژدهی لپ‌تاپ بیشتر شود.

در حال حاضر نمی‌دانیم تراشه کمکی Clover Falls چه ویژگی‌های جدیدی به لپ‌تاپ‌ها اضافه می‌کند، اما امکان افزودن طیف گسترده‌ای از امکانات به آن‌ها وجود دارد.

 


اینتل
 

 

در حالی که این تراشه می‌تواند تغییرات قابل توجهی در لپ‌تاپ‌ها ایجاد کند، در حال حاضر نباید برای آن هیجان‌زده باشیم. اینتل در بیانیه‌ خود از استفاده اولیه از آن در لپ‌تاپ‌های تجاری خبر داده، بنابراین مدت‌ها طول می‌کشد تا وارد لپ‌تاپ‌های عادی شود. ظاهرا لپ‌تاپ‌های سری «لتیتود» دل اولین محصولاتی باشند که سیلیکون جدید را میزبانی می‌کنند.

اینتل برای پردازنده کمکی خود رویکرد مبتنی بر پلتفرم را در پیش گرفته و آن به عنوان بخشی از پلتفرم Evo ارائه می‌کند. کمپانی‌هایی مانند دل، ایسر، ایسوس، اچ‌پی، لنوو و حتی سامسونگ بخشی از این برنامه هستند، بنابراین در آینده محصولات آن‌ها با پردازنده کمکی Clover Falls از راه می‌رسند.

 

 

 

اینتل با این پردازنده کمکی می‌تواند بهتر با مک‌های مجهز به چیپ M1 رقابت کند. مک بوک ایر و مک بوک پرو ۱۳ اینچی با تراشه اپل M1 شارژدهی بالایی دارند و همچنین عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهند. بنابراین اینتل با لپ‌تاپ‌هایی که برند Evo را یدک می‌کشند، می‌تواند در بازار حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

در حال حاضر نمی‌دانیم تراشه Clover Falls تا چه اندازه روی شارژدهی باتری تاثیر می‌گذارد، اما اگر بتواند شارژدهی مشابه با مک‌های مجهز به M1 داشته باشد، قطعا یک پیروزی بزرگ برای اینتل رقم خواهد زد.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/22/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c-clover-falls-%d8%a7%db%8c%d9%86%d8%aa%d9%84

javad ganji بازدید : 38 شنبه 06 دی 1399 نظرات (0)

حالا که تولیدکنندگان محتوا در اوج قدرت به سر می‌برند و ویدیو به محور اصلی شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده، توسعه‌دهندگان هم در تلاشند که نیازهای رو به افزایش این حوزه را برآورده کنند. InVideo سرویس تحت وبی است که روی ویرایش آنلاین دست گذاشته، و تلاش کرده تجربه نرم‌افزارهای سنگین ویرایش ویدیو را به شکلی قابل دسترس برای همه از طریق وبسایت ارائه کند.

اما واقعا می‌شود روی یک اپلیکیشن تحت وب به اندازه یک نرم‌افزار ویرایشگر ویدیو حساب باز کرد؟ بگذارید با بررسی امکانات InVideo به پاسخ سؤال برسیم.

 

ویرایش ویدیو
 

 

InVideo شعار تبلیغاتی‌اش را چنین جمله‌ای انتخاب کرده: در عرض 5 دقیقه ویدیوهای حرفه‌ای بسازید. پنج دقیقه اغراق‌آمیز است، اینطور نیست؟ شاید، ولی در مورد ویدیوهای حرفه‌ای می‌توان به آن‌ها بابت انتخاب چنین شعاری حق داد چرا که InVideo آرشیو بسیار خوبی از قالب‌های آماده حرفه‌ای دارد که بدون تلاش زیادی از سمت شما به خروجی‌های حرفه‌ای منتج می‌شوند.

مهم‌ترین مزیت InVideo نسبت به یک نرم‌افزار سنگین ویرایشگر همین است، تعدد قالب‌های آماده که شامل 3500 تصویر و ویدیوی استوک، موسیقی و افکت‌های صوتی می‌شوند و برای استفاده رایگانند (البته تا یک جای مشخص). ساخت یک ویدیو در InVideo سه مرحله دارد: 1. انتخاب قالب 2. شخصی‌سازی و ادیت 3. گرفتن خروجی و اشتراک‌گذاری.

برای این کار توسعه‌دهندگان سرویس انواع قالب آماده برای استوری و پست اینستاگرام، ویدیوی افقی یوتیوب، استوری‌های فیسبوک، پست‌های لینکدین و چندین شبکه اجتماعی دیگر را برایتان آماده کرده‌اند که فقط کافیست بینشان بگردید یا در فیلد جستجو کلیدواژه مدنظرتان را وارد کنید تا به انتخاب ایده‌آل‌تان برسید. نکته خوب اینجاست که همه محتوای ارائه شده در InVideo عاری از کپی‌رایت هستند و مشکلی در نشر برایتان به وجود نمی‌آورند.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/12/17/%d9%88%db%8c%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b4-%d9%88%db%8c%d8%af%db%8c%d9%88-%d8%a2%d9%86%d9%84%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7-invideo/

javad ganji بازدید : 27 سه شنبه 02 دی 1399 نظرات (0)

جهان چیست؟

این دنیای بی پایان که با تولد و مرگ، محل زندگی ماست، چیست؟

 

این واقعیتی که هم از این دنیاییم، هم آن را می بینیم و لمس می کنیم و برای جستجو در آن به دنبال ساخت ابزارهای پیشرفته هستیم، چگونه شکل گرفته است؟

 

زمان چندانی از گفته " ادوین هابل " دانشمند بزرگ (1889-1953)  نمی گذرد:

آفرینش جهان

 

 

" جهان در حال گسترش است؛ زیرا ابرخوشه ها، خوشه ها، کهکشان ها، ستاره ها و تمام اجرام این جهان در حال دور شدن از ما هستند؛ به بیان دیگر، همه چیز در این دنیا در حال دور شدن از چیزهای دیگر است".

 

آفرینش جهان
 

 

به همین دلیل، انیشتین (1955-1879)، نظریه نسبیت عام خود را مطرح کرد و این فکر را که (( اگر جهان در حال گسترش است، پس باید در ابتدا در اثر یک انفجار به وجود آمده باشد)) ، پیش روی دانشمندان گذاشت.

 

دو ویژگی، نزدیک بودن این دو نظریه را به واقعیت، تأیید می کند:

 

اول این که، فاصله ستارگان و سایر اجرام آسمانی با ما در حال زیاد شدن است و اندازه گیری این دور شدن ها، وسیله خوبی برای اندازه گرفتن فاصله ستارگان و ... در اختیار ما گذاشت.

 

دوم، وجود" پرتوهای بازمانده کیهانی = Cosmic background radiation" یا فسیلی که از هر جهت به طور یک سان در حال تابش هستند، نشان می دهد که این پرتو ها باید از یک نقطه و جایی سرچشمه گرفته باشد.

 

پرتو های الکترومغناطیسی، اولین بار در سال ١٣٣٩ شمسی  شناخته شدند. در سال ١٣٦٩  شمسی، ماهواره ای  به نام " کاب" و ابزارهای پیشرفته دیگر مشخص کردند که این پرتوها با اختلاف دمای کمی در فضا پراکنده هستند. دمای میلیارد درجه ای این پرتوها در ابتدای به وجود آمدنشان، اکنون بعد از مسافرتی ١٥ میلیارد ساله به -٢٧٠  درجه سانتی گراد رسیده است.

آفرینش جهان

 

با استفاده از نظریه های انیشتین و با استفاده از آزمایش های پیشرفته، دانشمندان متوجه شدند که حدود ١٥ میلیارد سال پیش، در لحظه ای که می توان آن را 01/0 ثانیه پیش از انفجار دانست، جهان در حالت تراکم و فشردگی مولکولی بی نهایت شدیدی قرار داشته است؛ به طوری که غلظت آن، صد برابر غلظت آب، اندازه اش 10-33 سانتی متر و دمای آن حدود صد تریلیون درجه سانتی گراد بوده است (چنین ذره ای را "ذره پلانک" یا فریدمُن می گویند).

 

در این شرایط که ماده در بالاترین حد تراکم و فشردگی است، ناگهان منفجر می شود؛ زیرا طبق قوانین فیزیک، تراکم بیش تر از این، دیگر امکان پذیر نیست!

 

بلافاصله بعد از این انفجار که آن را " انفجار بزرگ"، " مهبانگ" یا " Big Bang" نامیده اند، دمای جهان به سرعت پایین می آید و در طی چند ثانیه به حدود ١٠٠ میلیارد درجه سانتی گراد می رسد. در این حالت، ذرات بسیار کوچکی که آن ها را ذرات بنیادی می نامند، وارد عمل می شوند.

 

به عنوان فردی در قرن ٢١ که باری سنگین برای فهمیدن رازهای نهفته جهان بر دوش دارید، مطلب بعدی را نیز حتما ببینید.

منبع:

https://article.tebyan.net/206224/%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%B4-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86

javad ganji بازدید : 36 جمعه 28 آذر 1399 نظرات (0)

فیلم رستگاری در شاوشنک یکی از برترین فیلم‌ها تاریخ سینما به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر همواره جزو ده فیلم برتر قرار گرفته است. این فیل نامزد دریافت چندین جایزه اسکار شد و در نهایت ۶ جایزه اسکار را به دست آورد. در زیر به برخی جنبه‌های جالب درباره فیلم رستگاری در شاوشنک اشاره شده است.

رستگاری در شاوشنک

نکات جالب و خواندنی راجع به فیلم رستگاری در شاوشنک

۱- رستگاری در شاوشنک بر اساس رمان استفان کینگ ساخته شد که در سال ۱۹۸۲ درمجموعه داستان‌های کوتاه تحت عنوان”فصل‌های مختلف” به چاپ رسید. دو داستان دیگر از این مجموعه نیز به فیلم تبدیل شد، فیلم “کنارم بمان” در سال ۱۹۸۶ و “دانش آموز زیرک” در سال ۱۹۹۸.

۲- رمان رستگاری در شاوشنک با داستان کوتاه ۹ صفحه ای تولستوی تحت عنوان “خداوند حقیقت را می‌داند اما منتظر می‌ماند” نقاط مشترکی دارد چرا که هردو راجع به کسانی است که بی‌گناه به زندان افتاده‌اند.

۳- هزینه حق ساخت فیلم بر اساس رمان کینگ تنها ۱ میلیون بود.

۴- نوشته شدن فیلمنامه رستگاری در شاوشنک تنها در ۸ هفته صورت گرفت.

۵- ایالت اوهایو به عنوان محل فیلمبرداری زندان انتخاب شد. بعد از پایان فیلمبرداری تمامی ساختمان‌ها به جز سلول و ساختمان اداری زندان که به دلایل تاریخی دست نخورده باقی ماندند، منهدم شدند.

رستگاری در شاوشنک

۶- مورگان فریمن برای ۹ ساعت و بدون وقفه بازی پرتاب توپ بیسبال را انجام داد. فیلمبرداری صحنه نزدیک شدن اندی به رد که در حال پرتاب توپ بیسبال است ۹ ساعت به طول انجامید. فریمن نیز بدون هیچ شکایتی برای ۹ ساعت تمام این بازی را انجام داد اما روز بعد مجبور شد با بند پیچیده شده روی دست و کتفش در محل فیلمبرداری حاضر شود.

۷- فیلم “دزدان” مارتین اسکورسیزی بر سبک ساخت رستگاری در شاوشنک تاثیر بسیاری گذاشت. به گفته دارابونت کارگردان فیلم منبع اصلی الهام وی فیلم دزدان مارتین اسکوسیزی و تکنیک‌های ضبط صدا و مونتاژ در این فیلم بوده است.

۸- قبل از شروع فیلمبرداری، فریمن تمامی دیالوگ‌های خود را ضبط کرده بود. در ابتدا تمام دیالوگ‌های فریمن قبل از فیلمبرداری ضبط شده بود اما هماهنگ سازی صدای ضبط شده کار آسانی نبود. دارابونت در زمان فیلمبرداری صدای ضبط شده را اجرا می‌کرد اما به خاطر کیفیت پایین نوار، فریمن مجبور شد بعد از فیلمبرداری بار دیگر تمامی دیالوگ‌ها را ضبط کند.

۹- صحنه طنز پنهان کردن چکش اندی در کتاب مقدس درست بعد از اولین صفحه داستان، ایده مسئول تدارکات لوازم فیلمبرداری بود.

منبع:

http://www.irantahgig.ir/?p=48901

javad ganji بازدید : 27 جمعه 28 آذر 1399 نظرات (0)

عملکرد خواب هزاران سال است که دانشمندان را بهت زده کرده است، اما پژوهش‌های مدرن سرنخ‌های جدیدی راجع به اثر خواب بر ذهن و بدن ارائه می‌دهند. خواب وظیفۀ انرژی دهی مجدد به سلول‌ها، دفع مواد زائد مغز و پشتیبانی از یادگیری و حافظه را بر عهده دارد. همچنین نقشی حیاتی در تنظیم خُلق، اشتها و میل انسان ایفا می‌کند. خواب بخش جدایی‌ناپذیر زندگی‌مان بوده و همان‌طور که محققان می‌گویند، به‌طرزی باور نکردنی پیچیده است. در اینجا با انواع خواب و مراحل خواب طبیعی آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: دانلود پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ (PSQI)

انواع خواب و مراحل خواب طبیعی

دکتر جان پیور، مدیر آزمایشگاه نوروبیولوژی در دانشگاه تورنتو و دکتر برایان جی موری، مدیر آزمایشگاه خواب در مرکز علوم بروک بهداشتی سانی انواع خواب و مراحل آن را به شرح زیر توضیح می‌دهند:

مغز دو نوع متمایز از خواب را تولید می‌کند: خواب بدون حرکات سریع چشم که به اختصار NREM که به‌عنوان خواب عمیق شناخته می‌شود و خواب حرکات سریع چشم که REM خوانده می‎‌شود و به خواب رؤیا نیز معروف است.

بخش اعظم خواب ما را نوع NREM تشکیل می‌دهد که با امواج بزرگ آهسته، عضلات آرام، تنفس آهسته و عمیق مشخص می‌شود و می‌تواند به مغز و بدن پس از یک روز طولانی نیروی تازه می‌بخشد. این خواب خود شامل چهار مرحله است و در هر مرحله خواب عمیق‌تر می‌شود.

پس از خواب NREM یا همان خواب بدون حرکات سریع چشم، خواب REM یا همان خواب با حرکات سریع چشم (خواب رؤیا) شروع می‌شود. این حالت عجیب و غریب است: مغز کسی که خوابیده بسیار فعال است در حالی‌که عضلات بدن فلج می‌شوند و ریتم تنفس و ضربان قلب نامنظم می‌شود. اینکه هدف خواب REM چیست همچنان یک راز در علم بیولوژی است، علی‌رغم این‌که فهم و درک ما از بیوشیمی و بیولوژی اعصاب مربوط به این پدیده در حال افزایش است. ما می‌دانیم که گروه کوچکی از سلول‌ها در ساقۀ مغز خواب REM را کنترل می‌کنند. وقتی این سلول‌ها صدمه می‌بینند یا بیمار می‌شوند، افراد نمی‌توانند فلج عضلانی مربوط به خواب REM را تجربه کنند که می‌تواند به اختلال رفتاری خواب REM منجر شود (یک بیماری جدی که مبتلایان رؤیایشان را به‌صورت خشونت‌آمیزی بروز می‌دهند).

منبع:

http://www.irantahgig.ir/?p=47200

تعداد صفحات : 2

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 8
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 208
  • بازدید سال : 1,197
  • بازدید کلی : 6,010