loading...
درب سکشنال
javad ganji بازدید : 27 یکشنبه 23 مرداد 1401 نظرات (0)

اخیرا یک بدافزار جدید با قابلیت بدون شناسایی شدن کشف شده است که می تواند با مخفی کردن خود در یک فایل ضمیمه ایمیل از سد امنیتی ۵۶ آنتی ویروس نیز عبور کند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، اخیراً یک بدافزار جدید کشف شده است که حتی توسط نرم افزارهای ضد ویروس نیز قادر به شناسایی نخواهد بود. این بدافزار که برخی ساخت آن را به دولت ها نسبت دادند قادر است با مخفی کردن خود در یک فایل ضمیمه ایمیل به دستگاه کاربر آسیب جدی وارد کند. تنها در صورت باز کردن این فایل اجازه خرابکاری به این بدافزار داده میشود.

به گفته دیجیتال ترندز این بدافزار توسط تیم امنیتی پالو آلتو گزارش شده است و طبق بیانیه این تیم امنیتی قادر است از سد امنیتی ۵۶ آنتی ویروس بزرگ جهان نیز عبور کند. ساخت این بدافزار نیز مشابه استقرار و بسته بندی گروه APT29 است. این تیم هکری با نام‌های دیگری مانند Iron Ritual و Cozy Bear نیز معرفی شده اند.

هر چند برخی این گروه هکری را به سرویس اطلاعات خارجی روسیه نسبت می دهند. طبق بیانیه این تیم امنیتی این بدافزار زمانی که خود را در یک فایل ISO پنهان کرده بود شناسایی شد. این فایل ها معمولاً زمان انتقال داده از طریق دیسک نوری استفاده می شود. در این فایل داده های مخرب از طریق ابزاری به نام Brute Ratel (BRC4) ایجاد می شوند.  این ابزار به راحتی توسط آنتی ویروس ها شناسایی نخواهد شد و سازندگان آن از طریق مهندسی معکوس برای نرم افزارهای ضد ویروس شناسایی آن را غیر ممکن کرده اند.

منبع:

https://techna.news/discovering-a-new-type-of-malware-with-the-ability-to-pass-through-the-security-barrier-of-56-antiviruses.html

javad ganji بازدید : 24 شنبه 22 مرداد 1401 نظرات (0)

جهان رقابت در حال تغییر است. سخت افزارها به اندازه کافی رشد کرده‌اند که بتوانند در سبک‌های زندگی هر فردی با هر دیدگاهی جا بگیرند اما در حیطه‌های نرم افزاری موضوع همچنان مسیر بسیاری را در پیش دارد.

انقلاب فکری امروزه در انتظارات مخاطبان نشان داده که برای ارتقا سطح تعامل با آن ها همچنان فضاهای بسیار برای کشف مانده است. هوش مصنوعی، مسیری جدید برای دستیابی به چنین مراحلی است.

هیجان استفاده از هوش مصنوعی از پیش‌بینی معاملات تا کنترل دقیق فرآیندهای مکانیکی ربات‌ها و کارخانجات بسیار مشهود است و واقعا نیز کاربردی است. کاهش هزینه‌های عملیات‌ها و حتی ریسک ناشی از تصمیمات مرتبط با آن‌ها نشان داده است که می‌تواند بسیار دوست داشتنی باشد.

یکی از این کاربردها، استفاده از هوش مصنوعی در خانه‌هاست. از کنترل فضاهای خانه تا دریافت دستورات خرید و پرداخت، همگی بهانه‌های زیادی را برای حضور این تکنولوژی فراهم آورده است.

در ایران، صنایع مرتبط، همچنان با کاربردی کردن این موضوع فاصله بسیاری دارند هرچند در اکوسیستم نوآوری ایران، بحثی داغ و جذاب است که پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

اسنوا نیز تصمیم گرفته‌ در این روند، نقشی جدی‌تر داشته باشند. تلویزیون‌های آن توانسته است در تشخیص دستورات کاربرانش و جستجو محتواها و اجرای عملیات های مورد نیاز، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشد و آنچه از سخنان مدیران ارشد این شرکت برداشت می‌شود، ظاهرا هم قرار نیست به تلویزیون‌ها محدود باشد.

اسنوا این نقش را به واسطه سرمایه‌گذاری در جذب افراد و تیم‌های نخبه، توسعه زیرساخت‌های آزمایشگاهایی مانند هوش مصنوعی و IoT و عمیق کردن تکنولوژی‌های تولیداش به دست آورده است. سیستم عامل جدید تلویزیون‌های اسنوا که حتی در سایزهای 43 اینچ آن از تابستان سال گذشته دیده می‌شود، نشان می‌دهد که قرار نبوده این یک ویژگی اجاره‌ای برای یک فروشی نمایشی باشد و این تکنولوژی است که اصفهانی‌ها واقعا توانسته‌اند، دانشی در این حیطه را در اختیار بگیرند. از سوی دیگر، توسعه مرکز داده و سرمایه‌گذاری در یک استارتاپ پیشرو در این حیطه نیز توانسته سرعت توسعه استفاده از هوش مصنوعی را در اسنوا، شدت بخشد و تلویزیون ها را به یک سیستم عامل جدید (Custome OS) مجهز کند. سیستمی که علاوه بر توان درک دستورات صوتی، قدرت جستجو و اجرا در حیطه بسیار گسترده‌ای از محتواها را نیز دارد. از جستجو در فیلم و موسیقی تا اخبار و اطلاعات که با هر بار استفاده، عمق دقت آن برای دستور دهنده افزایش می‌یابد.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/06/11/snowa-innovation-ecosystem

javad ganji بازدید : 20 چهارشنبه 19 مرداد 1401 نظرات (0)

یکی از بزرگ ترین ابرقایق های تفریحی جهان دارای یک هلی پد است که می تواند یک هلیکوپتر بلک هاوک را در خود جای داده و گاراژی دارد که ناوگانی از زیردریایی های را در خود جای می دهد. این قایق تفریحی بسیار بزرگ به شیخ محمد بن راشد آل مکتوم حاکم دبی تعلق داشته و ارزش آن بیش از ۳۰۰ میلیون پوند و دارای هفت طبقه است. این قایق تفریحی که «دبی» (Dubai) نام دارد تنها می تواند تا ۲۴ مهمان را در خود جای دهد اگر چه با طول ۵۳۱ فوت چهارمین قایق تفریحی بزرگ جهان به شمار می آید. شیخ دبی و خانواده اش می توانند در سوییت لوکس مالک آن، ۵ سوییت وی آی پی و شش سوییت مهمان که همگی دارای بالکن های روباز هستند ساکن شوند.

 

قایق تفریحی دبی متعلق به حاکم دبی به قیمت 400 میلیون دلار در هفت طبقه

قایق تفریحی دبی متعلق به حاکم دبی به قیمت 400 میلیون دلار در هفت طبقه

 

همچنین کابین اهیی برای ۸۸ خدماه و کاپیتان کشتی، مهندس ارشد و پزشک قایق وجود دارد و بدین ترتیب در کل ۱۱۵ نفر در این قایق تفریحی بزرگ جای خواهند گرفت. قایق تفریحی حاکم دبی که در سال ۲۰۰۶ توسط کمپانی Platinum yachts به آب انداخته شد و دارای یک سالن مرکزی به عرض ۷۰ فوت، یک کلوب شبانه و یک سینماست. کمپانی کشتی سازی Blohm + Voss در ابتدا این قایق تفریحی بزرگ را برای شاهزاده جفری بولکیه برونئی طراحی کرده بود اما ساخت آن پس از مدتی متوقف شد. درس ال ۲۰۰۱ بود که بدنه این قایق به کمپانی Platinum Yachts که در دبی مستقر است فروخته شده و سپس برای این شاهزاده اماراتی تکمیل شد.

سرعت قایق تفریحی شیخ محمد بن راشد آل مکتوم به ۲۹ مایل بر ساعت رسیده و دارای یک پلکان شیشه ای است که رنگ آن تغییر کرده و یک منطقه باربکیو، یک سالن ورزشی و یک کلوب شبانه نیز در آن تعبیه شده است. مهمانان قایق می توانند از یکی از مناطق آفتاب گرفتن متعدد قایق و استخرهای موزاییکی و جکوزی های فوق العاده آن لذت ببرند. Dubai در زمره بزرگ ترین قایق های تفریحی جهان قرار دارد، درست بعد از قایق تفریحی «اعظم»، قایق  فُلک السلامه (کشتی صلح) با ۵۳۸ فوت طول و قایق تفریحی Eclipse متعلق به رومن آبراموویچ. کشتی تفریحی اعظم بعد از بدست آوردن لقب لوکس ترین قایق تفریحی جهان به قیمت ۶۰۰ میلیون دلار برای فروش گذاشته شد، کشتی که در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است.

منبع:

https://rooziato.com/1401408296/dubai-rulers-superyacht-helipad-submarine-garage/

javad ganji بازدید : 25 سه شنبه 18 مرداد 1401 نظرات (0)

یک سگ سه بعدی غول پیکر از نژاد آکیتا (Akita) که روی صفحه‌های دیجیتال بیلبوردهای الکترونیکی منطقه شیبویا توکیو ظاهر و جابجا می‌شود، توجه عابران ژاپنی را به خود جلب کرده و همچنین ویدیو آن مورد توجه کاربران دنیای اینترنت قرار گرفته است.

white

این سگ دیجیتال سه بعدی غول پیکر روی هشت بیلبورد دیجیتالی شرکت Hit Inc ظاهر می‌شود و کارهای مختلفی را در روی آن انجام می‌دهد. تاکنون ویدیوهای بسیار زیادی از این سگ بامزه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و در ویدیو زیر می‌توانید نگاهی دقیق‌تر و واضح‌تر به آن داشته باشید:

آیا این سگ سه بعدی همان سگ معروف ژاپنی است؟

شیبویا یکی از مناطق ویژه توکیو، پایتخت ژاپن محسوب می‌شود و همچنین مجسمه‌ای از هاچیکو، سگ آکیتا مشهور ژاپنی، درست در خارج از ایستگاه شیبویا وجود دارد که باعث شده تا به یک مکان ملاقات محبوب تبدیل شود. این سگ به‌خاطر وفاداری قابل‌توجهش به صاحب خود شناخته می‌شود که بیش از 9 سال پس از مرگش منتظر ماند. همچنین تاکنون فیلم‌ها و سریال‌های زیادی از جمله فیلم Hachi: A Dog's Tale محصول سال 2009 با بازی «ریچارد گی‌یر» بر اساس آن ساخته شده است.

هرچند Hit Inc در بیانیه مطبوعاتی خود به هیچ ارتباطی با هاچیکو اشاره نکرده، اما نکته‌قابل توجه اینکه سگ دیجیتال استفاده شده در این بیلبوردها نیز یک سگ آکیتا است و از نظر ظاهری، با آن شباهت دارد.

این اولین باری نیست که ژاپنی‌ها دست به چنین اقدامی زده‌اند. در سال گذشته نیز یک گربه غول پیکر با نام Calico روی یک بیلبورد دیجیتال سه بعدی جدید ظاهر شد و ایستگاه منطقه شینجوکو را به‌طور موقت به کانون توجه بین‌المللی تبدیل کرده بود.

بر اساس محبوبیت ویدیوهایی که از این سگ دیجیتال جدید در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌توان ادعا کرد که این حیوان بامزه و البته غول پیکر با حرکات و نمایش‌های سرگرم‌کننده خود در آستانه تبدیل شدن به نقطه عطف جدیدی برای توکیو و رقیب اصلی گربه شینجوکو است.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/07/giant-3d-dog-leaps-between-billboards-in-tokyo

javad ganji بازدید : 24 چهارشنبه 12 مرداد 1401 نظرات (0)
در‌این نوشته‌ی علمی همت می کنیم به بی آلایش ترین طریق ممکن روش فعالیت یک درب شیشه ای اتومات را گستردن دهیم .

درب های کشویی خود کار


از روش یک ظواهر پیاده سازی قشنگ و تنظیمات های سازگار ، سیستم های درب شیشه ای کشویی اتومات تجاری یک ورودی خوشایند و کاربردی برای هر مشاغل ساخت و ساز می نمایند. از چاره های دیدنی درب کشویی فارغ از لمس که منجر راحتی و باور بیشتر ورودی های راس شما می گردند ، تعیین فرمایید.
درب های کشویی اتومات
درهای کشویی بازشویی واکنشی را در دستکم اندازه آستانه آماده می نمایند و آن ها را برای کاربردهایی که عمق جلو و فضای مهم در بخشها به هم ریخته گزینه اعتنا قرار میگیرد ، ایده آل می نماید.

مدل دقیق و استقبال از آن‌ها سبب محبوبیت آنان در نمای شیشه و همینطور نصب سطح ساده بر روی بنا های جامد میگردد ، دامنه دورماکابا برای طیف پهناور ای از نرم‌افزار ها که راحتی دسترسی عابر پیاده در آن‌ها اصلی میباشد ، ایمن ، ایمن ، انعطاف پذیر و قابل اعتقادوباور میباشد.

حوزه های به کار گیری از درب شیشه ای خود کار
1- منازل مسکونی
2- ساختمانهای تجاری / مرکز ها خرید.
3- نمایشگاه ها
4- بیمارستانها / هتلها.

درباره درب شیشه ای خود کار
با یاری فناوری و خیر جادویی ، گشوده و بسته میشوند. درب های خودکار با امداد سنسورها شغل می نمایند. حسگرها دقیقاً به عبارتی کاری را اعمال می‌دهند که به حیث می‌رسد مانند آنچه اعمال میدهند: سنسورها گونه های مختلفی دارا‌هستند. بیشتر آنان صدا ، نوروروشنایی ، فشار یا این که تکان را شم می نمایند.

از جمله ، بعضا از درب شیشه ای خودکار هنگامی به وسیله حسگرهایی که فشار را تحریک می نمایند ، تحریک میشوند. این سنسورهای فشار ممکن میباشد در یک تشک لاستیکی جلوی درب مبدل شوند. زمانی روی تشک می‌روید سنسورها سیگنالی را به درهای اتومات می فرستند. چنین می‌دانند که گشوده شوند.

بقیه دربهای اتومات با حسگرهای نوری یا این که حرکتی شغل می نمایند. این سنسورها ممکن میباشد بالای دسته ای از درب های خودکار نصب شوند. همینطور ممکن میباشد روی فریم درب درست شده باشند. هنگامی این حسگرهای نوری یا این که حرکتی جنبش را در اطراف شم می نمایند ، سبب ساز گشوده شدن درب های خودکار و بعد از آن مسدود شدن آنان می گردند. به محض مجاورت شدن کافی برای فعال کردن سنسورها ، آن ها گشوده میشوند.
درب های خود کار هدف ها مفیدی دارا هستند ، به همین عامل می‌توانید آنها‌را در مکانهای متعدد پیدا نمائید. از سوپرمارکت ها گرفته تا فرودگاه ها و دیگر ساختمان های گران قدر ، درب های اتومات ورود و خروج اشخاص را از ساختمان ریلکس می نماید. به ویژه برای عده ای که دارنده معلولیت می باشند بسیار موثر میباشد.

درب خود کار خود کار شبیه درهای گردان به صرفه جویی در مصرف انرژی نیز بسیار امداد می نمایندآنان دوران فرصت گشوده بودن درها را کمتر می نمایند ، که به ساختمان یاری می نماید تا رتبه حرارت خویش را نگهداری نماید. و مطمئناً ، وقت آن میباشد که به سمت ماشین بروید ، آنان بسیار موءثر و قابل استعمال می‌باشند!

درب های کشویی خود کار چه گونه عمل می نمایند؟
سنسور نوری
درب شیشه ای کشویی خود کار از سنسورهای نوری یا این که تشخیص تکان برای فعال کردن سعی گشوده و مسدود شدن موتور استعمال می نمایند. این سنسورها بر روی درب اتومات سوار میشوند یا این که از بالا یا این که پهلو در کادر درب قرار میگیرند. این سنسورها از تکنولوژی مادون قرمز رنگ یا این که مایکروویو برای مشاهده تکان استعمال می نمایند و اکثر زمان ها در پیکربندی تجاری و صنعتی آیتم به کارگیری قرار میگیرند تا دسترسی سهل و آسان به اشخاص دارنده جسم و اشخاص عقب افتاده جسمی را برای کارآیی و ایمنی قابلیت پذیر نماید.

سازوکار حرکتی
سنسور نوری یا این که حرکتی به یک قطار درایو مهم الکتریکی متصل گردیده‌است که مکانیزم کلاچ متصل به درایو کمکی یا این که چرخ دنده و کاغذ یا این که درهای درب را در دست گرفتن می نماید. درایو کمکی و درها به وسیله کمربندها یا این که کابلهای داخلی متصل می‌شوند – معمولاً از لاستیک ساخته می‌شوند – که جنبش گشوده و مسدود شدن درها را ایفا میدهند.

ترانه ها و غلتک ها
بسته به مدل درب یا این که کاربرد ، درب های اتومات از تعدادی شیوه می‌توانند معلق یا این که نصب شوند. برخی از آن ها از بالای راز ستون گردیده اند (در زمینه‌ی درهای به طور کاملً شیشه ای سوای فریم) و با شیت کف وصل نمیشوند ولی هنگام فعالیت از روی آن چربی میزنندآن ها را می قدرت هم راستا با غلتک ها و مسیرهایی که با سطح کف رابطه دارا‌هستند نصب کرد – در امر درب منفرد کشویی. یا این که می اقتدار آن‌ها را در یک فریم فلزی با اتصالات ، مسیرها و غلتک ها روی هر دو سطح بالای رمز و کف نصب کرد.

توضیحات عملکردی:

درب اتومات شیشه ای یا این که ماشین الکترو مکانیک بشمار میرود که به امداد نیروی الکتریکی و مکانیکی بور فیزیکی کاری را ایفا می دهد .

در واقع تشخیص شخص بوسیله حسگر یا این که دیده الکتریکی، نقطه‌ی استارت همت درب خودکار میباشد و پس‌ از آن درب متناسب با وضعیتی که دارااست واکنش نشانه می دهد .
حسگر یا این که دیده درب شیشه ای اتومات به یک مدار الکترونیکی بنام در دست گرفتن پیروزی متصل می شوند که پردازنده عملیات متناسب با تنطیمات نخستین میباشد.
دستور از روش در اختیار گرفتن پیروزی به الکترو موتور ارسال گردیده و به امداد گیربکس اختصاصی نیرو به تسمه های مرگ آور درب جاری ساختن میگردد .
تسمه های مرگ آور که به امداد قلاب های ویژه به چرخ های هادی و لنگه درب های متحرک متصل هستند تکان را ساخت و ساز میکنند .

دیده درب خودکار در تنوع اولترا سونیک و مادون قرمز رنگ ایجاد می‌گردد که اگرجه هر دو آن ها امروزه کاربرد داراست البته مودل اولتراسونگ یکپارچه اورد جدیتر می‌باشد که اشتباه های سبک مادون قرمز‌رنگ را رفع نموده است و اما موجب ارتقاء بها درب خود کار مجهز بدین تکنولوژی شد‌ه‌است .
در دست گرفتن موفقیت یا این که مدار امر با دقت به آنکه تنهاً شاید یک مدار بی آلایش کنترلی بنظر آید البته مطرح ترین نقش را در چگونگی درب خود کار جاری ساختن میکن ، این مدار در اولِ نصب پارامتر هایی همچوت سرعت ، توان ، عجله اول ، چریان مصرفی موتور ، نوع دستور ، دوران فرصت گشوده ماندن و …. را ذخیره کرده و در هر کوشش یکسری پارامتر را جهت درستی عملیات در اختیار گرفتن میکند و اشتباه های احتمالی سیستم را یا این که اعلام کرده و یا این که بطور خود کار مرتفع میسازد .
دلایل به کار گیری از درب شیشه ای اتومات:
راحتی
دربی را که به صورت خود کار گشوده میگردد ایراد گشوده نمودن دستی درب هنگفت را حل می نماید. این یک ورودی فارغ از دردسر برای مشتریان با سن بالا و عقب افتاده جسمی شما و کسانی که چمدان هنگفت یا این که خردسالان را حمل می نمایند به وجود می‌آورد.

جریان ترافیک سهل
در زمان ها جنجال در یک مغازه خرده فروشی یا این که راءس خرید ، مشتریان کارکشته می باشند برای عبور یکدیگر از درب های دستی یا این که چرخان سبب ساز داد و فریاد می‌گردد. درب شیشه ای خود کار مورد ای بهتر برای در دست گرفتن جریان ترافیک عابر پیاده و کاهش ازدحام میباشد. با ساخت‌و‌ساز یک پیاده روی راحت از روش روش ورود و خروج ، ترافیک را آزاد نگه می‌دارد.

ایمنی
اکثری از شرکتهای درب شیشه ای سفارشی ساخت و ساز می نمایند که به خیر مجهز به ایمنمی باشند. این خصوصیات مشمول سنسورها ، تایمرها و در دست گرفتن از منش به دور بی سیم میباشد که به شما این قابلیت می‌دهد درب را سوای حضور فیزیکی قفل فرمائیدآن ها خاطر شما‌را شل می نمایند که محل کار یا این که عمل شما در جانبداری میباشد.

ذخیره انرژی
درب شیشه ای خود کار و دیگر درب های اتومات از اکثری جهات به صورت اثربخش در مصرف انرژی صرفه جویی می نمایند و مخارج گرمایش و سرمایش را به دست کم می رشاند. درب ها تنها زمانی کسی وارد می‌گردد گشوده میشود و بعداز عبور و گذشتن فرد بسته می گردد. احتمال گشوده ماندن درب ها و هدر رفتن تهویه هوا یا این که گرمایش ساختمان را از فی مابین میبرد. درب ها هر توشه تماماً بسته میگردند و از خروج گرما و هوای خنک بازداشتن می نمایند.
javad ganji بازدید : 27 چهارشنبه 12 مرداد 1401 نظرات (0)

طبق گفته متا از این پس کاربران عینک هوشمند Ray-Ban Stories می توانند برای ارسال پیام و برقراری تماس از واتساپ استفاده کنند. به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شهریور سال گذشته متا از عینک هوشمند Ray-Ban Stories رونمایی کرده بود و اکنون کاربران می توانند با استفاده از اپلیکیشن پیام رسان واتساپ […]

طبق گفته متا از این پس کاربران عینک هوشمند Ray-Ban Stories می توانند برای ارسال پیام و برقراری تماس از واتساپ استفاده کنند.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، شهریور سال گذشته متا از عینک هوشمند Ray-Ban Stories رونمایی کرده بود و اکنون کاربران می توانند با استفاده از اپلیکیشن پیام رسان واتساپ و با کمک این عینک هوشمند با دیگران تماس بگیرند.

به روز رسانی جدید انجام گرفته به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق دستورات صوتی مانند Hey Facebook, send a message to یا Hey Facebook, call و .. با کمک اپلیکیشن واتساپ با مخاطبان خود در ارتباط باشند.

 
 
 
قابلیت استفاده از پیام رسان واتساپ روی دو پلتفرم مختلف آزمایش می‌شود
 

 مارک زاکربرگ مدیرعامل متا پس از اعلام ویژگی جدید عینک هوشمند این شرکت گفته است کاربران در آینده می توانند از طریق این عینک هوشمند به پیامهای واتساپ و مسنجر فیسبوک نیز به صورت دستورات صوتی پاسخ دهند. به گفته متا پیام ها و تماس های شخصی رمزگذاری شده و دیگر شرکت های شخص ثالث امکان گوش دادن یا خواندن پیام ها را نخواهند داشت. با کمک قابلیت جدید این عینک اکنون این دستگاه پوشیدنی به اکوسیستم متا نزدیک تر شده است. اسکرین شات هایی نیز پیش از این در مورد نحوه اتصال این عینک به واتساپ منتشر شده بود که این قابلیت را نشان میداد.

منبع:

https://techna.news/ray-ban-stories-meta-smart-glasses-support-whatsapp-for-sending-messages-and-making-calls.html

javad ganji بازدید : 28 سه شنبه 11 مرداد 1401 نظرات (0)

در جریان هستید که مدیران بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی جهان چه طعنه‌هایی به هم می‌زنند؟ ایلان ماسک و مارک زاکربرگ اخیراً به شکل تقریباً مستقیم وارد مناظره ای شده اند که محوریت آن، کشته شدن یا نشدن ما به دست ربات‌هاست.

white

ماسک، مدیرعامل تسلا و اسپیس اکس، از گذشته ای دور نگرانی اش را بابت گسترش بی رویه توانایی های هوش مصنوعی بیان کرده و همین اواخر در جلسه ای که با فرمانداران آمریکایی داشته، گفته بود که «من مدام دارم زنگ خطر را به صدا در می آورم. اما تا وقتی مردم واقعاً ربات‌هایی که ته خیابان مردم را می کشند نبینند، باورشان نمی‌شود».

چند روز بعد، مارک زاکربرگ در برادکستی زنده، ماسک را فردی منفی باف خواند و عنوان کرد که نیازی نیست مردم را با این تئوری های آخرالزمانی ترساند: «به نوعی باور دارم که این کار از بی مسئولیتی سرچشمه می گیرد».

ماسک سپس توییت کرد: «با مارک در این باره صحبت کرده ام. درکش از موضوع محدود است.»

دیدن مدیرهای ارشدی که در این سطح که همدیگر را در شبکه های اجتماعی اینطور هدف قرار می دهند، تازگی دارد. این اتفاقات میان شخصیت های تلویزیونی یا هنرمندانی که محبوب نوجوانان هستند می افتد و عادیست، اما دو مدیر که به عنوان رهبرهای تجاری شناخته می شوند هم وارد این وادی شده اند. به نظر می رسد که ماسک و زاکربرگ بر سر ایده هایشان بحث نمی کنند، بلکه بیشتر هر کدام مشغول پرورش تمایلات تجاری آینده خود با این کار هستند.

حقیقت این است که این روزها هر متخصص یا غیر متخصص در مورد «هوش مصنوعی» اظهار نظر می کند. بیش از حد از این عبارت استفاده شده. طوری که صاحبان کسب و کارها، ژورنالیست ها و یا حتی افرادی که صرفاً به تکنولوژی علاقه دارند، آن را به عنوان یک جادو می بینند که می تواند سخت افزار یا نرم افزاری را به نجاتگر یا نابودگر تبدیل کند. از طرف دیگر هوش مصنوعی از دهه ها پیش در دنیای علمی- تخیلی حضور داشته و همین موضوع، ذهن ها را آماده هر سناریویی کرده است؛ چه عالی و چه پر از بدبختی.

عبارت هوش مصنوعی مدار دنیای علوم کامپیوتری را ترک کرده. حتی از دنیای علمی-تخیلی هم رد شده و تبدیل گشته به یک موضوع برای صحبت کردن. وقتی افراد در مورد آن صحبت می‌کنند، مخصوصاً افراد قدرتمندی مانند زاکربرگ و ماسک، در اصل به برندینگ شخصی شان کمک می کنند.

وقتی پای برند شخصی پیش می آید، کار ماسک ساده تر است. مدت‌هاست که به او می گویند «تونی استارک» در دنیای واقعی؛ شخصتی پرقدرت و پر از آگاهی در دنیای کامیک مارول که تبدیل می شود به «مرد آهنی».

ماسک در سال ۱۹۹۹ اولین شرکتش که Zip2 نام داشت را با قیمت ۳۰۷ میلیون دلار به AltaVista فروخت، سپس X.com را تاسیس کرد که در ادامه راهش، به PayPal تغییر نام داد و در نهایت آن را هم در ۲۰۰۲ به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار به eBay فروخت. «پیتر تیل»، همکار و هم موسس PayPal با پولی که به دست آورد، دست به سرمایه گذاری های مختلف روی استارتاپ ها زد اما ماسک تصمیم گرفت راکت های فضایی بسازد و اینچنین اسپیس اکس متولد شد.

او حالا در کنار اسپیس اکس، تسلا، سولار سیتی و شرکت حفاری اش را دارد که همه شرکت هایی صنعتی هستند. تنوعی دقیقاً مانند رویکرد تونی استارک در دنیای مارول.

ماسک از حفظ تشابهات شخصیتی میان خودش و تونی استارک بهره می برد. او از آینده ای تکنولوژیک مثل خودروهای بی نیاز از راننده، تونل های زیر زمینی، کامپیوترهای مجتمع در مغز انسان و سکونت پذیر کردن مریخ می گوید و ارزش شرکت های فعلی و آتی اش را افزایش می دهد.

حالا توصیف هوش مصنوعی و گره زدن آن با تهدیدهایی که در موردشان صحبت می شود هم موضوعی است که پای منافع را به میان می کشد.

از طرفی دشوار است که بتوان شخصیت مارک زاکربرگ را با یکی از قهرمان های کامیک گره زد. شاید پیتر پارکر. ولی برعکس ماسک، کسب و کار زاکربرگ روی اندازه ی ایده هایش می چرخد. فیسبوک یک شرکت بزرگ است که توانسته به شکل موفقی، متن، تصویر، ویدیو را دیجیتالی کند. قدرتش هم اینها هستند؛ قدرت هایی که برعکس شرکت های ماسک، محصولات فیزیکی و قابل لمسی به شمار نمی روند.

زاکربرگ همواره تلاش کرده تا در دنیای نرم افزار بقیه رقبایش را به گوشه رینگ بکشاند. خرید اینستاگرام و واتس اپ، مثال هایی برای همین موضوع هستند. حتی خرید بزرگ سخت افزاری این شرکت یعنی آکیلس هم، در نهایت ارائه دهنده یک تجربه نرم افزاری است، نه وسیله ای برای تسخیر شهرها، کشورها، قاره ها یا حتی سفر در کیهان.

زاکربرگ میلیاردها کاربر و میلیون ها آگهی دهنده دارد که می خواهد آنها را به هم برساند. ترس از آینده کامپیوترها، برای او در این حد است که همین اتفاق رخ ندهد. او چند ماه پیش ویدیویی از دستیار خانگی هوشمندی که توسعه داده بود و نامش را جارویس گذاشته بود منتشر کرد که باعث شد کاربران شبکه های اجتماعی دستش بیاندازند.

زاکربرگ به قول خودش یک خوش بین است. مخصوصاً وقتی که دارد در مورد آینده هوش مصنوعی صحبت می کند. اگر برعکس این را بگوید، در اصل چنین پیشنهاد داده که کامپیوترها می توانند موجوداتی خطرناک باشند. چنین ترسی، حتی به شکل فرضی، با کل آینده کسب و کار او بازی می کند.

وقتی بزرگانی مانند ماسک و زاکربرگ در مورد چیزی مثل هوش مصنوعی صحبت می کنند، واقعاً به خود هوش مصنوعی نمی پردازند. نه سخت افزار، نه نرم افزار، نه ربات هایی که قرار است در آینده یا نجات بخش باشند و یا نابودگر. آنها در مورد واژه ها و ایده ها حرف می زنند. هر کدامشان دارد امیدها، رویاها، استراتژی های تجاری خودش را متصور می شود.

ماسک و زاکربرگ به این شکل و بر اساس نوع نیازهای خودشان، پایه و اساس پشتیبانی های آینده را بین سرمایه گذاران، سیاست گذاران و عموم مردم رواج می دهند.

در ابتدا، سخت است که به سوی ماسک و ماتریالیسم او متمایل نشد. در زمانه ای که همه چیز غیر مستقیم شده، از طریق الکترون ها منتقل و از طریق نمایشگرهای تخت مصرف می شود، پرتاب موشک ها، تونل کندن، قابل سکونت کردن سیاره ها و مهار کردن انرژی خورشید می تواند تسکین خوشایندی باشد. اما نگاه به این مسئله که هوش مصنوعی بیشتر از اینکه یک وسیله برای رخ دادن اتفاق خوب یا بد باشد، هنوز هم یک ایده است، نشان می دهد که گویا زاکربرگ در این مناظره دست بالاتر را دارد.

منبع:

https://digiato.com/article/2017/08/05/%d8%a7%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b3%da%a9-%d9%85%d8%a7%d8%b1%da%a9-%d8%b2%d8%a7%da%a9%d8%b1%d8%a8%d8%b1%da%af-%d9%87%d9%88%d8%b4-%d9%85%d8%b5%d9%86%d9%88%d8%b9%db%8c

javad ganji بازدید : 25 دوشنبه 10 مرداد 1401 نظرات (0)

DALL-E 2 درست مانند نسخه اصلی آن، می‌تواند بر اساس توضیحات نوشتاری ارائه شده، تصاویری مانند نمونه پایین را تولید کند و این بار چند قابلیت جدید مانند ویرایش تصاویر به آن اضافه شده است. مانند بسیاری از پروژه‌های دیگر OpenAI این برنامه نیز منبع باز نیست، اما محققان تشویق شده‌اند تا برای آزمایش آن ثبت نام کنند و ممکن است روزی برای استفاده توسط برنامه‌های شخص ثالث در دسترس قرار گیرد.

برنامه DALL-E در ژانویه سال 2021 برای اولین بار معرفی شد و نام آن با ترکیب نام «سالوادور دالی» نقاش معروف اسپانیایی و ربات WALL-E از انیمیشنی با همین نام ساخته پیکسار به دست آمده است. OpenAI همچنین ویدیویی را منتشر کرد که در آن جزئیات عملکرد سیستم DALL-E 2 را نشان می‌دهد:

ویژگی‌های جدید سیستم هوش مصنوعی DALL-E 2

این مدل در زمان معرفی خود موفق شده بود تا تصاویری از هر چیزی را خلق کند و OpenAI در زمان وعده داده بود که به توسعه آن می‌دهد. نتیجه این تلاش، DALL-E 2 است که حالا با ویژگی جدید خود می‌تواند تغییر متن به تصویر را با دقت بیشتری انجام دهد. با نسخه به‌روزشده حتی می‌توان بخشی از یک تصویر را انتخاب کرد و با استفاده از مدل آن را ویرایش کرد.

دومین ویژگی جدید DALL-E تغییرات است که به کاربران اجازه می‌دهد تا یک تصویر را آپلود کرده و سپس از مدل بخواهند تغییراتی در آن ایجاد کند. همچنین می‌توان دو تصویر موجود را با هم ترکیب کرد و تصویر جدیدی تولید کرد که حاوی عناصری از هر دو باشد.

در نهایت باید به این موضوع اشاره کرد که تصاویر خلق شده توسط این سیستم، حاوی یک واترمارک هستند که توضیح می‌دهد توسط DALL-E 2 ساخته شده‌اند. OpenAI همچنین تضمین کرده که سیستم آن نمی‌تواند چهره‌های شناخته شده مانند «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده را ایجاد کند. با این حال همچنان می‌توان بدون محدودیت تصاویر عجیب و غریب مانند «کاسه سوپی شبیه به یک هیولا از جنس پشم» ایجاد کرد!

منتقدان مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس

«اندی تورای» از شرکت Constellation Research یکی از منتقدان این سیستم هوش مصنوعی است که آن را تا حدی خطرناک می‌داند. او توضیح می‌دهد: «خواندن متن و درک معنا یک چیز است، اما فعال کردن تفکر انتقادی و ارائه نتایج بر اساس آن چیز دیگری است. به نظرم این فناوری در حال ورود به قلمروی بالقوه خطرناکی است.»

او همچنین به خطرات دیگری مانند «دیپ فیک» نیز اشاره کرده که احتمال DALL-E 2 می‌تواند آن‌ها را تقویت کند.
منبع:
https://digiato.com/article/2022/04/07/openais-dall-e-2-image-generator

javad ganji بازدید : 22 یکشنبه 09 مرداد 1401 نظرات (0)

در یک ویدیوی خیره کننده، بقایای یک موشک بزرگ چینی که اخیراً پرتاب شده بود دیده می شود که شنبه پس از متلاشی شدن بر فراز آسمان مالزی و قبل از سقوط در اقیانوس هند، آسمان شب را روشن می کند. این ویدئو توسط یکی از کاربران توییتر گرفته شده است. او در ابتدا فکر می‌کرد که شاهد عبور یک شهاب سنگ است، اما در حقیقت درخشش بقایای موشک چینی، هنگام گذر از جو زمین بود. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ احتمالا این زباله فضایی، بخش مرکزی موشک Long March 5B-Y3 است که ۲۳ تُن وزن دارد و در ۲۴ جولای برای رساندن ماژول ونتیان (Wentian)، دومین ماژول ایستگاه فضایی در حال ساخت چین به نام تیانگونگ (Tiangong) به مدار پرتاب شده بود. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ ناسا گفت که پکن اطلاعات مورد نیاز از محل سقوط زباله های احتمالی را به اشتراک نمی گذارد. بیم آن می رفت که این زباله ها در مکزیک فرود بیایند، اما در نهایت بدون اینکه آسیبی وارد شود در اقیانوس هند فرود آمدند.

 

 

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «همه کشورهایی که تکنولوژی فضایی دارند، باید از بهترین شیوه‌های ثابت شده پیروی کنند و سهم خود را برای به اشتراک گذاشتن این نوع اطلاعات از قبل انجام دهند تا امکان پیش‌بینی خطرات احتمالی برخورد زباله‌ها فراهم شود. انجام این کار برای استفاده مسئولانه از فضا و اطمینان از ایمنی مردم روی زمین بسیار مهم است.» بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ بر اساس ارزیابی شرکت هوافضای آمریکا، در آخرین ساعات قبل از خروج موشک از مدار، منطقه پرجمعیت مکزیک در شبه جزیره باخا، مقصد احتمالی این زباله بود. با این حال، کارشناسان احتمال سقوط در اقیانوس را محتمل‌ترین سناریو می‌دانستند. از آنجایی که بوستر فضایی هر ۹۰ دقیقه به دور مدار زمین می چرخد، پیش بینی نقطه دقیقی که از آسمان به زمین می افتد غیرممکن است.

 

شرکت هوافضا آمریکا گفته بود احتمال اینکه زباله ها در یک منطقه پرجمعیت فرود بیایند غیر صفر است، به عبارت دیگر، غیرممکن نیست، بنابراین ممکن است اتفاق بیفتد. قاعده کلی این است که ۲۰ تا ۴۰ درصد از جرم یک جسم بزرگ به زمین بر می گردد که البته به طراحی آن هم بستگی دارد. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ اما به گفته مشاور شرکت هوافضا، خطر کلی برای انسان ها و سازه های روی زمین نسبتا کم است، چراکه به طور بالقوه ورود مجدد به سطح زمین در منطقه ای که آب، صحرا یا جنگل است، اتفاق می افتد. او همچنین در جلسه توجیهی ای که روز پنجشنبه در توییتر پخش شد، گفت که ۹۹.۵ درصد احتمال دارد که هیچ اتفاقی رخ ندهد. او گفت: «شخصا، اگر این اتفاق در افق دیدم رخ می داد با یک دوربین به بیرون می دویدم تا آن را تماشا کنم، چراکه فکر می کنم بیشتر یک فرصت بصری است تا یک خطر واقعی».

این احتمال وجود دارد که بخشی از موشک Long March 5B با ورود مجدد به جو زمین به طور کامل نسوزد و در یک مکان نامشخص و با سرعت زیاد به سطح زمین سقوط کند. این همان اتفاقی است که در می ۲۰۲۰ رخ داد، زمانی که قطعاتی از Long March 5B دیگر چینی در ساحل عاج فرود آمد و چند ساختمان را در آن کشور تخریب کرد، اگرچه هیچ آسیبی گزارش نشد. بقایای موشک چینی کجا سقوط کرد؟ بیشتر کشورهای فضایی برای جلوگیری از ورود مجدد کنترل نشده بقایای موشک ها، اقدامات احتیاطی انجام می دهند. مشکل موشک های چین، ریشه در طراحی پرخطر فرآیند پرتاب این کشور دارد. معمولاً، قسمت های تقویت‌کننده جدا شده، بلافاصله پس از بلند شدن، در یک مسیر برنامه‌ریزی‌شده، دوباره وارد جو زمین می‌شوند تا روی اقیانوس ها سقوط کنند و در مدار قرار نگیرند. اما، تقویت‌کننده موشک Long March 5B وارد مدار می‌شود و هیچ مکانیزمی برای کنترل فرود خود ندارد.

منبع:

https://rooziato.com/1401406702/chinas-wayward-23-ton-rocket-booster-plunge-earth-today/

javad ganji بازدید : 31 شنبه 08 مرداد 1401 نظرات (0)

«باغ نمو» (Nemo’s Garden) بیش از ۴.۵ متر زیر سطح دریای مدیترانه در سواحل ایتالیا واقع شده است. باغ نمو در سال ۲۰۱۲ توسط کارآفرین تجهیزات غواصی، سرجیو گامبرینی تاسیس شد. سایت این شرکت می‌گوید که این پروژه در ابتدا یک بیانیه سرکش در مورد عدم تدبیر در امور کشاورزی بود، اما به یکی از ابتکارات پایداری تبدیل شد که می‌تواند آینده ما را تعریف کند. گیاهان، چه خوراکی و چه غیر خوراکی، در محیط های کنترل شده به طرز فوق العاده ای رشد می کنند. محصولات این باغ زیر دریا نسبت به محصولاتی که با روش های سنتی رشد می کنند، حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.

 

اولین باغ زیر دریا در ایتالیا

این باغ زیر دریا، دارای شش بیوم اکریلیک (acrylic biomes) است که هر کدام با ۲,۰۰۰ لیتر هوا، حدود ۹۰ گیاه و ابزارهای نظارتی پیشرفته را برای زنده نگه داشتن سیستم در خود گنجانده اند. تمام شرایط برای کشاورزی در محفظه های زیر آب باغ نمو فراهم شده است. سایت این شرکت می گوید که رطوبت داخل محفظه از تراکم آب ایجاد می شود که با مواد معدنی پر شده و در یک چرخه پایدار، گیاهان از آن تغذیه می کنند.

 

اولین باغ زیر دریا در ایتالیا

حتی ساختارهای فیزیکی این محفظه ها به رشد اکوسیستم‌های دریایی کمک کرده است. اختاپوس ها و ماهی‌های کوچک زیر گلخانه‌ها پناه گرفته‌اند در حالی که اسب‌های دریایی در حال انقراض، در زنجیرهای این تجهیزات کنار هم نشسته‌اند.

اولین باغ زیر دریا در ایتالیا

یکی از هماهنگ کننده های پروژه باغ نمو گفت که هر سال، در حال کشف کاربردهای جدید احتمالی برای زیست این محفظه های کره مانند هستند. محصول کشاورزی باغ نمو هنوز قابل فروش نیست. یکی از مدیران باغ نمو می گوید که شک دارد اولین گلخانه های این چنینی بتوانند با هزینه کشاورزی استاندارد رقابت کنند، اما به مرور زمان ورق بر می گردد. آنها سعی می کنند کاری انجام دهند که کمی متفاوت باشد و زیبایی اقیانوس را نشان دهد. آنها امیدوارند بتوانند کاری برای جوانان انجام دهند و ایده های جدیدی را القا کنند.

منبع:

https://rooziato.com/1401386540/garden-growing-underwater/

تعداد صفحات : 5

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 41
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 23
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 223
  • بازدید سال : 1,212
  • بازدید کلی : 6,025